Återfall

Mer
19 år 6 månader sedan #5073 av Abzu
Återfall skapades av Abzu
Jag undrar om någon vet hur vanligt det är med återfall i psykos hos schizofrena och men vilka mellanrum dessa återfall kan komma.
Sen undrar jag även om man blir resistent mot en neuroleptika efter ett ta.
Själv är jag väldigt orolig för att få återfall, så det gör att jag är ytterst noga med min medicin.
Mer
19 år 6 månader sedan #5086 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Återfall
ja, jag undrar också...
jag är väldigt noga med min medicin jag med. hellre lite piller än att gå in i ännu en psykos.
Mer
19 år 6 månader sedan #5091 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Återfall
Frågan är ganska komplicerad egentligen, men:
utan antipsykotika återfaller 80 % under ett år
med antipsykotika återfaller 40 % under ett år
patientutbildning minskar återfall med c:a 12 %
KBT minskar återfall med 13 %
dvs antipsykotika+patientutbildning+KBT återfaller 15 % under ett år.


Om man tar sina antipsykotika så får man statistiskt ett återfall efter 2,5 år, men om man också har patientutbildning och KBT blir det återfall bara vart 6,7 år. Utan antipsykotika får man återfall nästan varje år.

Återfallsrisken påverkas av andra saker:
missbruk kan öka risken för återfall 3-4 gånger
familjen kan om den uppträder fel fördubbla risken för återfall
Men säkert kan andra saker minska återfallsrisken som sysselsättning, personligt ombud mm

När folk är nyinsjuknade får 90 % effekt av antipsykotika, men efter återfall kan effekten försvinna hos vissa och 70 % får enbart effekt. De som inte får effekt av antipsykotika får dock oftast (70 %) effekt av Leponex. Idag har de nyinsjuknade oftast haft symptom i flera år. Det är möjligt kanske i framtiden att få bättre effekt om man fångar upp och behandlar psykoserna tidigare.