schizofreni efter psykos

  • Tenzin
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 6 månader sedan #5272 av Tenzin
schizofreni efter psykos skapades av Tenzin
Jag läste idag att ungefär hälften som har insjuknat i psykos efter en tid får schitzofreni?!!... Vilket gör att jag nu sitter o tänker att jag har de symptomen. Fick en akut psykos efter att ha arbetat för mycket och livet rasade..kärlek, boende m.m.
Jag har alltid varit en glad person med många intressen och ideer..Har rest runt i världen, men varit väldigt mottaglig för nya intryck..som har påverkat mig för att hamna i den sjukdomen. Jag tycker att jag har ganska bra koll på mig själv efter 2 år, med mycket behandlingar och hjälp. Jag slutade med medicinen för ett tag sedan och det är nog därför som jag har blivit nojig igen. Vill egentligen bara prata av mig lite.

../Palmo
Mer
19 år 6 månader sedan #5274 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet schizofreni efter psykos
Det finns egentligen många olika typer av psykoser, där schizofreni är en typ av långvarig psykos längre än 6 månader, där man dessutom skall uppfylla olika symtomkriterier. Det finns t.ex. schizofreniform psykos, som liknar schizofreni, men varar kortare än 6 månader.

Dessutom finns det många psykiska sjukdomar, där psykos kan ingå kortare tid t.ex. bipolär sjukdom, Aspergers och borderline personlighetsstörning.

Läkarna brukar vara restriktiva till att avbryta medicinering, så har de gjort det på dig så är nog risken väldigt liten att problemen skall återkomma.

Det finns en hyfsad sajt på svenska som beskriver de olika typer av psykoser, som finns.
hem.passagen.se/j_j_larsson/psyk ... index.html
Mer
19 år 6 månader sedan #5279 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet schizofreni efter psykos
-