Minnesluckor

Mer
19 år 6 månader sedan #5425 av Zedd
Minnesluckor skapades av Zedd
Innan jag fick mitt psykosutbrott så hände det en del mindre angenäma saker, riktigt otäcka faktiskt. Saken var den att jag glömde bort dem efter några timmar för att sedan komma ihåg dem fragmentariskt någon månad senare. Det tog flera veckor efter att jag börjat minnas innan jag verkligen pusslat ihop intrycken så att jag visste vad som verkligen hänt. Är det vanligt att glömma hemska saker man upplever, på det här sättet, när man håller på att glida in i en psykos?
Mer
19 år 6 månader sedan #5435 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Minnesluckor
-
Mer
19 år 6 månader sedan #5436 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Minnesluckor
Jag vet inte om det hör ihop just med psykosen, men hjärnan gillar ju att förtränga jobbiga känslor och minnen. För att vi ska kunna överleva, det är kroppens självbevarelsedrift att bespara dig sånt som du kanske inte klarar av att vara medveten om just då.
Om man förtränger stora delar av sitt liv så kallas det Dissociation. Fast det innebär också att man förflyttar sig utanför kroppen när något hemskt händer. Googla på det, eller så kanske Admin1 har någon av sina länkar att erbjuda.
Men om det har med själva schizofrenin att göra vet jag inte.
Mer
19 år 6 månader sedan #5457 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Minnesluckor
Det jag har läst är att kognitiva problem kan uppstå långt innan psykosen. Det som främst är försämrat är korttidsminnet t.ex. att minnas precis det man just läst. Jag har däremot läst att långtidsminnet brukar vara intakt vid schizofreni dvs man har inga problem att minnas det som hände innan man insjuknade. Själv märkte jag innan jag insjuknade att korttidsminnet var försämrat, så det stämmer med mina egna erfarenheter.