jag hör röster

Mer
20 år 4 månader sedan #273 av dizzle
jag hör röster skapades av dizzle
Hej!
jag har ett "problem" som jag gärna pratar om med folk som också kanske upplever samma sak. jag hör röster.
det kanske kommer under 10% av min tid vaken och det är ganska ok, inte allt för jobbigt men när dom väl sätter igång och skäller så blir jag helt utmattad och ibland självmordsbenägen.
jag har testat endel tekniker för att få bort rösterna men det funkar inte. jag går på medicin mot schizofreni men jag antar att dosen kommer höjas snarast.

berätta gärna om du också hör röster.
jag är arton år förresten, jag känner mig helt lost.
Mer
20 år 4 månader sedan #274 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet jag hör röster
Hej!

Välkommen! Du berättade inte hur länge du har använt antipsykotika. För mig tog det ganska lång tid - flera månader innan rösterna helt försvann.

Försök att komma underfund vad som utlöser rösterna! Röster brukar utlösas av stress, som kan vara både för mycket samt för lite stimulans. Om du vet orsaken har du möjlighet att motverka rösterna.

Har du prövat Självhjälpsråden för att motverka röster?
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... as-roester

Några extra tips:

Se till att du får tillräckligt med sömn. Om du sover dåligt kan du behöva sömnmedicin. Otillräckligt med sömn gör att man mår dåligt under dagen.

Motionera regelbundet. Gärna 1-2 timmars promenad per dag.

Tag en multivitamintablett t.ex. Vitaplex-mineral per dag. Särskilt viktigt att pröva för yngre män.

Har ditt minne försämrats. Försök träna det dagligen genom att läsa och spela spelet Memory.

Försök att inte lyssna efter röster! När du skall sova ligg på sidan med höger öra tryckt mot kudden.

Fråga din läkare om du kan få psykologhjälp med:

Att lära dig stresshantering

Kognitiv beteendeterapi, som har effekt mot hallucinationer och andra positiva symptom.

Admin
Mer
20 år 4 månader sedan #276 av dizzle
Svar från dizzle i ämnet jag hör röster
tack för tipsen. jag ska absolut testa att inte ligga och lyssna efter röster, för det gör jag måste jag erkänna. ibland kommer dom så överrumplande så jag blir rädd på kvällen så jag vill vara förberedd igenom att lyssna efter dom. men jag ska låta bli det.

mitt minne har också avsevärt försämrats, speciellt närminnet. ska testa ditt tips om memory.

jag har ätit medicin i kanske tre månader nu, ganska nyligen jag tog tag i saken och försökte bota den.
Mer
20 år 4 månader sedan #277 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet jag hör röster
Om inte höger öra mot kudden hjälper, så pröva vänster öra. Det kan ibland skilja från person till person.

Mitt närminne var ganska dåligt ett bra tag. Jag hade lässvårigheter, men också problem att minnas vad jag just hade läst. Jag tränade genom att läsa och skriva, så mycket jag orkade. Men jag tror att Memory är bättre.

Du kan också testa att ta 20 ml linfrön, som du mal i en mortel (1 tsk i taget). Rör ut det i litet sylt. Att ta 1 g C-vitamin och 100 mg E-vitamin samtidigt, som linfröna kan också vara värt att pröva.

Efter psykosen kan man bli deprimerad (postpsykotisk depression), vilket också kan försämra minnet. Depressionen kan behandlas med antidepressiva.


Admin1
Mer
20 år 4 månader sedan #280 av dizzle
Svar från dizzle i ämnet jag hör röster
jo jag läste det där om linfröna, jag kanske ska testa det nångång.
jag går redan på antideppresivt, hoppsa jag inte blir deppig efter bara. 8O
Mer
20 år 4 månader sedan #281 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet jag hör röster
Vitaplex-Mineral innehåller dagsbehovet av alla vitaminer inklusive folsyra. Folsyra kan troligen förstärka effkten av antidepressiva. De har inte så enormt bra effekt egentligen. Möjligen kan folsyra kanske också ha effekt på schizofreni också, men det finns bara vaga antydningar.

Admin