Oroliga för att få ny psykos?

Mer
17 år 4 veckor sedan #73011 av ThinkTank
Är ni oroliga för att få en ny psykos och hur tror ni i sådana fall ni skulle reagera i efterhand?

Själv är jag lite orolig för att få en ny psykos eftersom det skulle bevisa att jag har en genetisk sjukdom. Det skulle göra mig deprimerad. Men det finns ju chanser att jag är genetiskt predisponerad att få psykoser, eller så har bara psykologiska orsaker legat bakom mina psykoser. Jag vet inte. Jag accepterar dock att jag kan få en till psykos. Det är inte så farligt. Man behöver inte vara perfekt hela tiden. Det är inte ens eget fel om man får psykos. Folk blir sjuka ibland bara. Det kan bero på genetiska orsaker, det kan bero på psykologiska orsaker. Förut var jag dock väldigt orolig för att få en psykos eftersom jag verkligen inte ville sakta ner mitt liv och ha en genetisk sjukdom. Men det är bara att acceptera. Man är inte perfekt och livet kommer aldrig vara perfekt :)
Mer
17 år 4 veckor sedan #73014 av mopa
Beror psykoser på generna??? Ja, inte vet jag. Går inte runt o är rädd för en ny psykos. Har nu lärt mig känna igen symtomen, så jag kan be om hjälp att stoppa den.
Mer
17 år 4 veckor sedan #73021 av klovis
Det går över efter ett tag, men det tar några månader. Jag var JÄTTE orolig för det, men nu så tänker jag inte på det längre.
Mer
17 år 3 veckor sedan #73050 av Jonna7
Jag är väldigt oroad för att få en ny psykos eftersom att jag vet hur jag reagerat i efterhand. Jag går ner mig totalt och blir deprimerad, får svårt att gå utanför dörren och får panikattacker, ångest utav dess like och agorafobi och diverse annat som jag nu jobbat bort. Rösten som jag brukar höra ibland blir ju mer markant och jag inbillar mig mer att folk hör vad jag tänker och säger nedvärderande saker till mig.

Nu när jag blir gladare och känner att jag bearbetat och klarat mig ur dessa vanföreställningar så skulle det innebära en katastrof för mig att få en ny psykos så därför tar jag snällt min medicin och sköter mig med kosten och sömnen. Varje liten motgång som en kroppslig skada eller händelse som jag mår dåligt av bygger upp för psykosgenombrott så jag sköter mig därför väldigt bra i den mån jag kan.
Mer
17 år 3 veckor sedan #73057 av ThinkTank
Jo det är såklart det är viktigt. Man vill ju inte ha en ny psykos. Men för mig är det snarare så att jag skulle acceptera om jag fick en till psykos och inte skämmas. Det är trots allt en sjukdom psykos. Man skäms inte och behöver inte få depression efter att man klarat sig från cancer.
Mer
17 år 3 veckor sedan #73058 av tanne
jag är inte orolig i den bemärkelsen att jag går omkring och är rädd för att det ska blomma ut igen.jag kämpar istället med att leva så bra jag kan.
äter mina mediciner.
skulle det hända så känner jag igen symtomen och får då hjälp.
men visst kan jag va rädd ibland ,för jag vill inte ha en ny psykos igen.