Oroliga för att få ny psykos?

Mer
17 år 3 veckor sedan #73069 av Admin1
I början var jag väldigt rädd för återfall i psykos och skötte min mediicinering perfekt därför. Eftersom jag inte haft återfall på 16 år, så har denna rädsla försvunnit. Det händer dock ibland att man tänker på återfall, när man råkar sova dåligt någon gång.

Väldigt många får nog schizofreni av genetiska orsaker. Det står om det i kapitlet Psykoser ur Läkemedelsboken 2007/2008. Du kan läsa kapitlet som pdf-fil och det är på 10 sidor.
www.apoteket.se/content/1/c6/01/ ... ri%204.pdf
Mer
17 år 3 veckor sedan #73070 av ThinkTank
Jag tror inte nödvändigtvis att apoteket har rätt där. Det är bara en teori. Jag tror psykoser, iaf mina psykoser, har haft psykologiska orsaker till skillnad från biologiska orsaker. Om ingen direkt släkting till en person haft psykos kan man ju inte säga att det är några ärvda gener utan då är det nog troligt att det är psykologiska orsaker som spelat in. Att personens barndom och sätt att tänka påverkat mycket starkt. Det är samma sak som med depression. Där kan det också vara psykologiska orsaker som framkallar depressionen. T.ex. ett sätt att tänka som lätt leder till depressioner. En barndom och självbild som leder till depressioner helt utan genetiska orsaker. Det är också en enorm fördel att psykiska sjukdomar mycket ofta har psykologiska orsaker eftersom det är något man kan göra något åt!
Mer
17 år 3 veckor sedan #73113 av Abzu
Jag är inte så rädd att få en psykos igen, jag sköter min medicinering och ser till att undvika för mycket stress så gått det går.
Märker jag att jag är mer stressad och får psykotiska symtom så höjer jag medicinen och det brukar räcka. Jag har hand om mina egna mediciner helt och hållet och min läkare anser att jag kan höja min medicin på egen hand lite grann. Givetvis ska jag då även kontakta min mottagning.

Jag har kunnat sänka dosen av min ena anti-psykotiska medicin från 700 mg till 400 mg de senaste månaderna eftersom jag nu har ett ganska lugnt liv och tillvaro. Men jag har även 10 mg abilify.