Började överväga om mina psykoser inte varit psykoser och

Mer
16 år 10 månader sedan #76814 av Admin1

aspie skrev: Jag har läst att läkarna är inte särskilt eniga om diagnosen schizofreni. Samma människa kan få olika diagnoser av olika läkare.


Det finns undersökningar gjorde på hur vanligt feldiagnos av schizofreni och jag har sett siffror på 10 %. Det var nog vanligare förr, när utredningarna inte var lika noggranna som de är idag. Förr var det nog vanligare att kroppsliga sjukdomar och missbruk misstogs för schizofreni, eftersom man då bara gick efter symptom.

Det förekommer idag feldiagnoser t.ex. var det ett uppmärksammat fall med en med diagnosen schizofreni, som egentligen hade Aspergers. Han blev bara psykotisk när han utsattes för stress och psykoserna gick snabbt över.
Mer
3 år 3 månader sedan #1313654 av Nobel
Glider själv in i det mellanpsykotiska landskapet ibland. Med tankar av sort, "tänk om allt jag upplevde verkligen stämmer". Oavsett så håller medicinen mig "frisk", även om jag tror/trodde att de som förföljde mig ville utlösa en psykos hos mig för att tysta mig. Det har varit en av de svårare tankarna att bli kvitt. Medicinen började hjälpa mot hallucinationerna direkt, men det tog längre tid att få bukt med vanföreställningar kanske för att jag var så övertygad om att det var på riktigt