Förbättrad efter c:a 5 år?

Mer
19 år 5 månader sedan #6057 av Admin1
Vid långtidsstudier har man funnit att personer med schizofreni tenderar att stabiliseras efter omkring 5 år genom en naturlig lindring av sjukdomen och ökande ålder och mognad.
Stämmer detta in på dig?
Informerades du om att det skulle bli lättare efter några svåra år?
Mer
19 år 5 månader sedan #6060 av Nissegossen
Det har tagit mer än fem år för min del. Jag vill inte ta hoppet om en bättre framtid för någon, men det har tagit längre tid. Jag precis som Nobelpristagaren i ekonomi, funderar på att gå ut i arbetslivet igen. Det har då tagit både för mig och honom cirka trettio år för att komma så långt.

Till alla med diagnosen som vi har, vill jag säga, att för många är det mycket lättare, för det inträder en förbättring, för mig kanske inte fem år utan något längre, andra tar det kortare tid för. Jag vill säga er som är nya att kom ihåg att du är värdefull och att den livserfarenhet som du får genom sjukdomen är guld värd både för dig och andra. Du kommer att finna, att om du inleder en inre dialog med rösterna,så finns alla möjligheter för dig. Det är mycket berikande och du kommer att få en livserfarenhet som få kommer att uppleva hur länge de än lever.

Vi alla har detta med diagnosen gemensamt tillsammans med Jesus, faktiskt vart han anklagad av sin egen familj för att vara sinnessjuk, han har gått igenom exakt samma sak som oss.
Detta står att läsa i Bibeln i Markus evangeliets tredje kapitel. Ni kan börja vid fjortonde versen och läsa ut kapitlet. Det står någonstans i tjugonde- tjugoförsta versen Att Jesu moder och hans bröder gingo för att taga honom till vara, ty de trodde han varfrån sina sinnen.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 5 månader sedan #6061 av Geta
Svar från Geta i ämnet Förbättrad efter c:a 5 år?
En läkare har faktiskt sagt att jag skulle
förbättras med åldern.
Det har tagit mer än 5 år och jag tror inte
att det har skett spontant
Jag har arbetat ganska ihärdigt med mig
själv.
Det allra jobbigaste har försvunnit.
Antagligen finns det mycket
mer möjligheter idag att få ett drägligt liv än
för 30 år sedan.
  • Axons
  • Besökare
  • Besökare
19 år 5 månader sedan #6064 av Axons
Svar från Axons i ämnet Förbättrad efter c:a 5 år?
Jag blev bättre efter ca 5-6år så det verkar stämma iallafall för mig. Varför vet jag inte riktigt. Jag fick visserligen intensiv terapi de första åren men jag vet inte om det är hela förklaringen.
Mer
19 år 5 månader sedan #6065 av Zedd
Svar från Zedd i ämnet Förbättrad efter c:a 5 år?
Jag har nog fått en mild variant. Tio månader efter psykosutbrottet var livet något sånär anständigt igen, livsglädjen var delvis tillbaka mycket tack vare litteratur och musik och efter drygt 1,5 år började jag studera och lyckades precis bli godkänd. Jag närde förhoppningen att bli frisk väldigt fort och det var inget läkarna argumenterade emot i början. Tycker att informationen varit ganska bristfällig. Hade gärna velat veta mycket mer tidigt.
Mer
19 år 5 månader sedan #6078 av Admin1
Jag hade själv tur och kom tillbaka ganska snabbt efter 1-2 år. Jag tror att sysselsättning eller arbete hade stor betydelse för att ta sig över de första jobbiga åren.

Av de andra jag känner väl med sjukdomen, så förbättrades en efter 5 år cirka och Leponex. För den andra tog det längre tid cirka 10-11 år. Lustigt nog arbetar båda två numera trots att deras situation verkade helt hopplös från början. Egendomligt är också att de har vanliga jobb också på den öppna marknaden.

Nissegossen,

Väldigt starkt av dig att vilja börja arbeta efter så lång tid. Det är nog inte många som är så ambitiösa idag.