katatoni

  • barfly
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 4 månader sedan #316 av barfly
katatoni skapades av barfly
"Elektrokonvulsiv behandling (ECT). Enligt klinisk erfarenhet är ECT särskilt verkningsfull vid katatoni. Katatoni finns i två huvudformer en form med psykomotorisk påverkan och en exstatisk from med uttalad agitation med risk för cirkulationskollaps. ECT anses kunna vara livräddande vid svår katatoni. "

Hypokondriker som jag är misstänker jag att jag lider av den exstatiska formen av katatoni. Kan admin eller någon annan förklara dess symptom lite mer ingående? har letat förgäves på nätet.
Mer
20 år 4 månader sedan #317 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet katatoni
Hej!

Jag tror du kan vara lugn för kataton schizofreni är idag ganska ovanlig. Det står ganska bra om extastisk katatoni på Hubin:
www.hubin.org/publicfamilyinfo/d ... es_se.html
"Ibland kan somliga patienter plötsligt komma in i ett upphetsat och mycket aktivt tillstånd då de utför repetitiva och meningslösa rörelser."

Andra symptom på katatoni är orörlighet, att efterhärma ord och rörelser. Gestikulerande, grimascherande och stereotypa rörelser kan förekomma.

De med kataton schizofreni verkar vara mer känsliga för biverkningar av antipsykotika:
www.viska.se/index.php/nyheter/2 ... gskaenslig

Katatoni förekommer vid andra sjukdomar t.ex. bipolär sjukdom (manodepressiv).
www.medscape.com/viewarticle/431531_1


Admin
  • barfly
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 4 månader sedan #318 av barfly
Svar från barfly i ämnet katatoni
tack. jo jag kan nog vara lugn. mina symptom stämmer inte in på de beskrivna. :)
Mer
20 år 4 månader sedan #325 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet katatoni
Ofta så blir man skrämd av nya okända faror medan de som finns och som egentligen är mycket större räds man icke.

Största faran vid schizofreni är nog självmord, där förmodligen depression spelar en stor roll. Den gamla typen av antipsykotika kan i högre doser ge depression och förmodligen öka risken för självmord. Leponex däremot vet man kan minska självmordsrisken med 30 %.

Andra farligheter är rökning, där det uppges att 70-80 % röker. Här skulle rökavvänjning eller övergång till snusning vara positiv.

Övervikt, som kan vara en biverkan till nya antipsykotika är också en hälsorisk med ökad risk för hjärt-kärlsjukdom och diabetes.

De faror som antipsykotika utgör med undantag för depressionsframkallande effekten är nog ganska liten egentligen jämfört med andra risker som finns med sjukdomen.