spöken?

Mer
20 år 4 månader sedan #329 av Sofie
spöken? skapades av Sofie
Kan spöken vara någon slags gemensam hallucination?
Vad tror ni?
I så fall är väl halucinationer något som alla kan få, en slags syn- eller hörselvilla.
Eller är det ett fenomen oberoende av individer?
Eller bara fantasier och skrönor?

:rolleyes:

:?:

Gott Nytt år
/Sofie
Mer
20 år 4 månader sedan #330 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet spöken?
Jag har sett ett spöke en gång. Det var långt innan jag insjuknade. Det var ett vitt och ett svart spöke, som jagde varandra i mitt rum. Väldigt skrämmande. Emellertid kom jag direkt på att det var en s.k. hypnagog hallucination, som kan uppstå i samband med insomnandet även hos helt friska individer.

Annars tror jag inte på spöken. Det har förresten varit en programserie på Discovery om spöken nyligen. Synhallucinationer är inte så vanliga vid schizofreni. Jag tror det är bara 10-20 %, som har det. Har man enbart synhallucinationer så är det med 99 % säkerhet inte schizofreni

Gott Nytt År!

Admin
Mer
20 år 4 månader sedan #331 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet spöken?
Intressant.
Så synhallucinationer, är det vanligare vid manisk psykos?
Själv är jag inte säker på vad som klassas som hallucination. Det starkaste jag själv varit med om var ett starkt ljussken och ett starkt dån, som jag trodde kom från Gud.

Gott Nytt
/Sofie (schizoaffektiv)
Mer
20 år 4 månader sedan #340 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet spöken?
Jag har aldrig läst något om maniska psykoser och hallucinationer, men jag gissar att det kan vara liknande som vid schizofrena psykoser dvs huvudsakligen hörselhallucinationer.

Hallucinationer innebär att man har sinnesförnimmelser, som ej motsvaras av verkligheten dvs man hör saker, som en annan person brevid en inte hör eller d:o ser saker. Även smak, lukt och beröringssinnen kan ge falska utslag hos vissa.
Egentligen är hallucinationer inte så stort problem. Värre är ångest, depression och negativa symptom.

Admin