psykodynamiskt inriktat behndlingshem

  • barfly
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 3 månader sedan #364 av barfly
Hej!
Jag har i över två år bott på ett så kallat psykodynamiskt inriktat behandlingshem och fått såväl egenterapi som miljöterapi och gruppterapi
vi har olika grupper så som bild, gymnastik, samtal, musik och lek och kontakt. Det jag tycker är bra är att man ständigt utsätts för kontakt med människor och inte kan isolera sig, som man hade gjort annars. Men det dåliga är att man ofta känner sig kontrollerad och övervakad, mindre värd, ibland kan det också kännas som man behandlas som mindre vetande eller begåvningshandikappad vilket jag definitivt inte är. Jag har läst hur mycket som helst om schizofreni och tror jag i vissa avseenden vet mer om sjukdomen än endel som jobbar på hemmet. När jag för ett tag sedan påpekade för personalen att kognitiv beteendeterapi bevisligen hade betydlig effekt mot såväl positiva som negativa symptom möttes jag av svaret att "ja det är den nya trenden, det sysslar vi inte med här, inte för att vi är rädda att förlora våra jobb eller så, men man ska alltid ta det nya med en nypa salt, vår behandling är beprövad och det finns många studier som visar att en psykodynamsik inriktning fungerar minst lika bra" Jag blev oehört upprörd över det svaret och insåg att det verkar finnas någons sorts kamp mellan psykodynamsikt och kognitivt inriktad behandling. Detta tycker jag är mycket sorgligt och undrar om inte patienternas hälsa går före personalens stoltet och övertygelse. Så nu funderar jag på att byta behandlingshem eller eventuellt skriva ut mig och försöka få kognitiv behandling inom öppenvården. Vad tycker ni? finns det någon annan som befinner sig i en liknande situation?
Mer
20 år 3 månader sedan #365 av Admin1
Hej!

Jag tror att många befinner sig i din situation för att i Sverige har psykologerna en psykodynamisk inriktning på sin utbildning och bara 3 % kan kognitiv beteendeterapi. I USA är det annorlunda och där kan 40 % av psykologerna kognitiv beteendeterapi.

I den psykodynamiska behandlingen rotar man i det förgångna, vilket naturligtvis är tidskrävande och dessutom kanske inte alltid framgångsrikt, eftersom det inte är bevisat att schizofreni orsakas av problem i t.ex. barndomen. Däremot kan det vara så ofta att schizofrenin kan utlösas av traumatiska händelser kort innan insjuknandet.

Kognitiv beteendeterapi går ut på att lösa de problem, som man för tillfället har t.ex. vanföreställningar, hallucinationer m.m. Det är självklart att det är matnyttigare än att gräva efter en grundorsak, som inte finns. Kognitiv beteendeterapi är också ganska billig. Det krävs minst 11 behandlingstillfällen under 6 månader och dessutom kan den ges i grupp. Den ger lika god effekt, som antipsykotika.

Socialstyrelsen har kommit med en kunskapsöversikt om schizofrenivård och där är man positiv till kognitiv beteendeterapi och säger att den har bevisad effekt.
Det står att psykodynamisk terapi inte har bevisad effekt, men att den ändå ibland kan vara bra.

En del av verksamheten på behandlingshemmet kan säkert vara bra t.ex. socialträning, bild, gymnastik. Socialträning kan vara mycket viktig faktiskt för livskvaliten.

Det finns behandlingshem, som har kognitiv terapi på programmet. Naturligtvis är det sådana behandlingshem som man främst skall försöka komma till.
w1.303.telia.com/~u30308264/


Jag tycker att du skall ta upp med dem de negativa saker du upplever med behandlingshemmet t.ex. att känna sig övervakad, kontrollerad och mindre vetande. Med en psykodynamisk inriktning, så är det ju viktigt att inte själva behandlingen är traumatiserande eller negativ på något sätt. :(

Admin