tankemönster

Mer
20 år 2 månader sedan #475 av ardulace
tankemönster skapades av ardulace
Har inte varit her på et tag, jag mår mycket bettra, brukar inte min
medicin ens, bara forsöker uten, för jag föler mig inte sjuk, jag skal applya på sjukpleier högskolan, men nu begynner jag undras hur man skal tenka. Jag blir alldeles galen på at man inte hittar nån information på detta. Från min pojke har jag forstått mina tankemönstrer er helt fela, men hur skal man då tenka. Har forsökt å hitta nåt om kognitiv terapi, men för at kunne lesa nåt om det så måste man melda sig til en eksamen, tycker det e värdelöst man inte skal kunne hitta nåt såder nånstans. Varför skal man inte kunne lesa om alla muliga saker på nettet:(

Min problem e at från jag var liten gillade jag inte leka, jag ville inte
setta mig inni andra folks fölelsar och ville bara ha kul med mig sjölv,
men på samma tid så vil jag veta va som hender i doms hovvud, och
varför dom gjör saker, och varför jag reagerer på alt på fel vis, men det verkar inte som jag fattar. Min syn på verden verkar va weirdo, blir helt galen av hur man skal forsöka fixa på nåt såder, hur tenker man då? Har forsökt endra en massa, men verkar inte fungera på ordentlig.

Om ni har nån tips på nåt jag skal gå lesa för at hitta nåt om det her, eller ge mig några tips, va snäll och ge mig.

Håppas på hjelp:)
Mer
20 år 2 månader sedan #476 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet tankemönster
Hej!

Det bästa är nog att få hjälp av en psykolog, som kan kognitiv beteendeterapi. I Sverige kan bara 3 % av psykologerna det, men bland de nyutexaminerade psykologerna kan 50 % kognitiv beteendeterapi. I Sverige och England rekommenderas kognitiv beteendeterapi vid schizofreni, så vården borde ju ge detta som vilken annan vård som helst. Kognitiv beteendeterapi ger ungefär lika god effekt på symptom och återfallsrisk, som antipsykotika.

Det finns en bok på svenska om kognitiv terapi vid schizofreni och den är översatt till engelska också.

Kognitiv psykoterapi vid schizofrena störningar
av Carlo Perris

Boken tar upp kognitiv behandling av schizofreni. Författaren är
övertygad om att öven de mest psykotiska patienterna klarar av att
kommunicera med andra människor. Med detta som utgångspunkt vill
författaren erbjuda patienten en möjlighet till förändring och ge honom
eller henne verktyg att i större eller mindre utsträckning själv ta
kontrollen över framtiden.

Jag har inte läst den ännu, men tänker göra det.

Här finns litteratur om kognitiva terapier:
www.kognitiva.org/litteratur.htm

På Amazon finns det en väldigt populär bok,som heter:
Feeling good handbook
www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/ ... 35-9704846
Inte specifikt om schizofreni, men det påstås att folk fått stor hjälp av den vid t.ex. depression.

Jag tycker inte att du skall sluta med medicinen för det ökar risken för återfall och försämring. Kan du inte åtminstone ta halva dosen?

Admin
Mer
20 år 2 månader sedan #478 av ardulace
Svar från ardulace i ämnet tack
social och arbetskontor vil skicka mig i arbets trening, vilket jag tycker
e inte nødvendigt ifall inte med et skitjobb til 1/5 av lønnen av va jag får før et annat jobb, vilket e varfør jag unngår dom så mycket jag kan,
min mamma och pojke tycker inte jag e sjuk, och jag vil inte betala lækerna och kasta bort pengerna, jag tycker inte jag e så sjuk at at jag behøver nån til å få mig ur sengen når jag skal på jobb, men det tycker altså lækare, social och arbetskontor, jag tror inte dom vet va jag kan och inte kan gjøra, det enda grunnen til at dom tror jag e sjuk e før at jag inte kan lystna på nån och inte går ut ur døren før at trena eller gå vid min hus, jag e addiktiv på datorn, och e inte særskilt dyktig på å prata, e ju det enda, vilket det finns många friska menniskor som e och inte e sjuka, jag følger inte nåt særskilt med på aviserna, men det går ju på va man e interesserad i. riktignok sover jag inte så mycket, och tenker mycket på hva jag vil gjøra med liven, och va jag gjorde fel førut, men det e omtrent slut på, jag vil inte stadfestas sjuk, och min medisin vil jag klara mig uten, ifall mår jag bettre då, och jag fikk øgorna opp før lite va som e fel når jag tstade den, vilket jag tycker jag skal få til å fixa sjælv med min intelligens och inte nån annans som inte kjenner mig.
tjohei, vil bara känna mig verdig, och inte säga at jag e sjuk och ingen annan skal få säga det heller, för dom tar fel:)

Tack før linken, skal forsøk komma mig til butikket kjøpa nåt.
Mer
20 år 2 månader sedan #479 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet tankemönster
Hej!

Arbetsträning anses vara omodern behandling och bara c:a 19 % får arbete. Istället så skall man ordna fram ett arbete och ha en coach. Med denna metod kan minst 30 %, och kanske 60-80 % arbeta. I USA skall man börja med detta, se:
www.nami.org/Template.cfm?Sectio ... entID=9512

Här i Sverige skriver Socialstyrelsen så här:

Internationella studier visar att förberedande arbetsträning är ineffektivt när det gäller att få arbete på den öppna marknaden. Direktplaceringar på arbetsplats med stödinsatser (supportive employment) ger bättre effekt; fler kommer till ett lönearbete på detta sätt.

Deras kunskapsöversikt finns som pdf-fil här:
www.sos.se/FULLTEXT/110/2003-110 ... 110-12.pdf

Du kan ju visa socialtjänsten detta och höra vad de säger.

Förutom kognitiv beteendeterapi, så har socialträningsprogram bra effekt och upplevs som väldigt värdefullt även om det inte påverkar symptomen så påverkas livskvalteten.

Admin