kan sjukdomsinsikt försvinna?

Mer
14 år 5 månader sedan #257061 av Geta
Svar från Geta i ämnet kan sjukdomsinsikt försvinna?

Tage skrev: hemskt att komma till insikt att man inte till ex besitter några superkrafter. att förstå den innebörden gör en galet deprimerad.

Tvärtom det är när man känner sig omnipotent som det
känns skrämmande.
Man kan inte förstå att man in real life klarar lite fast man
upplever att man har superkrafter om man bara vill.
Mer
14 år 5 månader sedan #257159 av Admin1
Ja, sjukdomsinsikten kan försvinna i samband med en psykos, men oftast återkommer den när man förbättras. Dagens antipsykotika förbättrar sjukdomsinsikten bara marginellt. Det behövs antipsykotika med bättre effekt på sjukdomsinsikten.
Mer
14 år 4 månader sedan #261857 av Kurran
Sjukdomsinsikten kommer med tiden. Det är en pusselbit i tillfrisknandet.
  • Besökare
  • Besökare
14 år 1 månad sedan #279804 av
Svar från i ämnet kan sjukdomsinsikt försvinna?
Till Nissegossen,

Hej ja jag tycker det låter som du skrev att du kanske bara behövde få sova ut då. Men de blev så rädda att en psykos skulle bryta ut att det körde på som vanligt. Eller så var du kanske redan så dåligmående att de såg det medan du kanske inte själv upplevde det så inifrån. Det är väl en svår balansgång för dem att göra. Tyvärr tror jag inte det är så speciellt nyanserat och individuellt anpassat då man söker akut hjälp utan de sätter in det de tror behövs. Och de har sina rutiner.

Men jag vet inte. Vet du själv vad det är som utlöst psykoserna? Alltså förutom stress.
Det måste ju hänga ihop med en slags grundläggande otrygghhet. Man kämpar på på de premisser man tilldelats, de uppväxtförhållande man haft och de nära relationer man börjat livet med. Och man anpassar sig för att få det man behöver.
Vad tycker du om uttrycket att "en psykos är en sund reaktion på en omöjlig situation".
Har du läst Barbro Sandins "Den Zebrarandiga pudelkärnan"

hälsningar
Alu som inte orkat logga in igen:)
Mer
14 år 1 månad sedan #279809 av Nissegossen
Alu, räcker det med att säga att det var ett treskiftsarbete med rullande schema varje vecka och att jag inte hade en käft att snacka med eller att få hjälp av om det skulle behövas för jobbets skull när jag jobbade natt och att det jag sysslade med var rätt mycket pengar värt....
Jag var ensam på hela bryggeriet på natten med bara nattvakten och han visste överhuvudtaget inget om mitt jobb.

Mobiltelefoner fanns knappt på den tiden och någon fast telefon fanns inte på just den arbetsplats jag befann mig på och hade det varit något hade jag fått söka reda på nattvakten och låna en telefon utav honom. Hade inte ens en radio som sällskap. Nattvakten hade komradio ute, när han gick runt...

Hade jag öppnat en ventil åt fel håll hade alltihop runnit rätt ut i avloppet, dvs 40.000 liter vört rätt ut till reningsverket. Den vörten späddes dessutom ut senare i tillverknings processen och jag vet faktiskt inte hur mycket färdigt öl det motsvarar...

Det fanns alltså inte en chans till återhämtning och jag klarade inte av att ställa om sömnen, kunde helt enkelt inte varva ned...

Har för övrigt svårt med sömnen även idag och sover inte många timmar per natt.

Alu, läs på följande länk hur relaterat till sjukdom och olyckor,som skiftarbete innebär;
w1.112.telia.com/~u11209804/doc/skift/3.pdf

En populär uppgift är att tvåskiftsarbete förkortar livet med ca 10 år...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 1 månad sedan #279820 av Isa-Alise
Jag har fått mer och mer sjukdomsinsikt vid varje psykos... sist kunde jag arbete samtidigt som jag var sjuk... ingen lyckad situation precis, men det gick trots intensiv paranoia och röster...