kan sjukdomsinsikt försvinna?

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 4 månader sedan #257008 av
Just nu har jag mycket sjukdomsinsikt i min OCD, och det känns som att jag aldrig kommer kunna förlora den och bli mycket sjuk igen. Men är det så? Hur har det varit för er? De flesta av er har ju inte OCD utan psykos eller schizofreni, men det borde vara samma mekanism. Kan insikten försvinna?
Mer
14 år 4 månader sedan #257009 av Geta
Svar från Geta i ämnet kan sjukdomsinsikt försvinna?
Tror inte att jag har haft riktig insikt någon gång sedan
min första psykos vid 19 års ålder.
Något så enormt konstigt - hur ska man kunna förstå det?
Mer
14 år 4 månader sedan #257010 av Bitte
När man väl hamnat i en psykos förlorar man insikten. När man börjar må bättre kommer insikten krypandes att något varit galet. Likadant är det att ju närmre en psykos man kommer desto mindre insikt får man. För mig tog det många år innan jag fick insikt att jag var sjuk jag förnekade det, som man också kan göra. Det var min läkare som hjälpte mig att förstå min sjukdom samt så har viska hjälpt mig att acceptera att jag är sjuk, jag kan "prata" om det vilket jag inte kunde göra förut.
Mer
14 år 4 månader sedan #257019 av Nissegossen
Första gången jag hade psykos liknande besvär förstod jag att någonting med mig var uppåt väggarna fel och jag förstod att jag måste uppsöka hjälp.

jag tog och åkte hemifrån med spårvagn sent en natt och uppsökte psyket akut och fick tala med en psykiatriker. Morgonen därefter kom jag tillbaka och träffade samma läkare och hon lade in mig.
Jag begärde bara något att få sova på, men direkt åkte jag på injektioner med Depå neuroleptika och därefter bröt psykosen ut i full blom, på den vägen är det.

Fast jag undrar fortfarande om det inte enbart hade räckt med att de hade sövt ned mig en vecka, så hade resten av min sjukdomshistoria bara varit ven parentes i mitt liv.

Det att, om, om jag fått sova, istället för att vara vaken med neuroleptika i kroppen, gjorde att psykosen kunde bryta ut, för att jag märker och har gjort det många ggr, att får jag bara sova, sova tills det är nog, så är jag ifrån en akut psykos.
Morgonen efter är man friskare än på länge och kan fungera..

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 4 månader sedan #257036 av Tage
Svar från Tage i ämnet kan sjukdomsinsikt försvinna?
hemskt att komma till insikt att man inte till ex besitter några superkrafter. att förstå den innebörden gör en galet deprimerad.
  • Anhörig
  • Besökare
  • Besökare
14 år 4 månader sedan #257037 av Anhörig
Svar från Anhörig i ämnet kan sjukdomsinsikt försvinna?
Hos "oss" kom symptomen smygande och det med ett stegrande av "tillstånd" som under den första insjuknandet naturligtvis var svårförklarade eller helt oförstådda. Psykosutbrottet kom därför som från en klar himmel då förståelsen inte fanns hos någon, vad som var på gång.