Kognitiv psykologi

  • Per-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 7 månader sedan #52 av Per-Erik
Kognitiv psykologi skapades av Per-Erik
Jag har plöjt igenom en massa psykologisk litteratur, bland annat flera läroböcker i ämnet. Jag har kommit fram till att endast kognitiv psykologi är baserad på vetenskap. Frågan jag ställer mig är om psykologer inte är intresserade av att hjälpa människor. Psykodynamisk terapi gör enligt min förståelse mer skada än nytta. Kognitiv terapi är enligt mitt förmenande den enda terapi form som kan förbättra psykiskt handikappade människors liv.

Freud lade fram teorier om jaget, detet, överjaget och bortträngnings mekanismer. Dessa är bra, men terapin baserad på hans andra ideer är skräp.

Det finns undersökningar som visar att det saknar betydelse vilket synsätt som terapeuten har. Det är ju lite deprimerande. Min förhoppning är att den kognitiva psykologins fram march är baserad på att den uppnår bra resultat och inte bara är en mode fluga.
Mer
20 år 7 månader sedan #53 av Eva
Svar från Eva i ämnet Kognitiv terapi
Jag håller med!
Jag tror att kognitiv terapi (och kognitiv betendeterapi) - träning på olika nivåer är bäst. Självklart ska man ta reda på en människas förflutna men sen jobba här och nu.

Jag vet inte hur jag ska förmedla mina tankar till personalen på boendet där min son är. Indirekt har jag fått veta att mina synpunkter inte är önskvärda trots att det är min son som behandlas av dem. Och jag är mor.

Jag villl inte bara komma dit och få information. Jag vill och behöver få en löpande dialog och diskussion. Jag vill bli bemött med respekt då jag kommer med mina synpunkter. De jobbar psykodynamiskt - vilket bara är en liten del av sanningen i behandlingsprocesser.

Nu bemöts jag med tysnad och rädsla.

Min son som nu mår mycket bättre - efter 5 år där, tycker om att lyssna på cd- skivor som innehåller vägledda avslappningsövningar och positiva bekräftelser och ord.

Jag har själv gått igenom kognitiv terapi - att mentalt ställa sig positiv och själv aktivt jobba med sitt beteeende och förhållningssätt till omgivningen. Det var bra! Framförallt för att det var här och nu som gällde!
Mer
20 år 7 månader sedan #56 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Kognitiv psykologi
Kognitiv beteendeterapi är ingen modefluga utan den har vetenskapligt bevisad effekt vid schizofreni, men också andra psykiska sjukdomar. Socialstyrelsen planerade att infoga kognitiv beteendeterapi i schizofrenivården, men kostnaden skulle diskuteras och sedan blev det tyst.

Det engelska vårdprogrammet för schizofreni, som kom ifjol inkluderade kognitiv beteendeterapi. De skrev bl.a följande:

Kognitiv beteendeterapi är särskilt viktigt vid ständiga psykotiska symptom

Kognitiv beteendeterapi kan prövas vid dålig följsamhet eller dålig sjukdomsinsikt.

Kortvarig kognitiv beteendeterapi ger effekt mot depressiva symptom, men är sämre mot psykotiska symptom. En effektiv kognitiv beteendeterapi skall pågå i 6 månader och vid minst 10 tillfällen.

Världens största vetenskapliga organisation, som finns i USA, berömde England för satsningen på kognitiv beteendeterapi och en engelsk professor uttalade sig då:
Professor Philippa Garety, England säger att effekten är likvärdig med de nya antipsykotiska läkemedlen och ger en genomsnittlig symptomreduktion på 20-40 %, men utan biverkningar. Behandlingen hjälper genom att identifiera de negativa tankar som styr känslorna. Det är ett sätt att tillsammans med patienten testa nya sätt att tänka och uppträda.

Både i det engelska vårdprogrammet och i förslaget från Mentalhälsovårdskommisionen i USA anses det viktigt att öka patient- och anhöriginflytandet över den vård som ges. Det sker alltså en maktförskjutning från vården till patient-anhöriga, som anses väldigt viktigt för att få ett bra resultat av vården.

I Sverige däremot så talas det mest om mer tvång för patienterna, vilket är ett steg tillbaka och risk för ytterligare försämring av en vård som redan nu är mycket bristfällig.
8O

Admin1
  • Per-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 7 månader sedan #59 av Per-Erik
Svar från Per-Erik i ämnet Kognitiv psykologi
Eva, anledningen till att jag anser att psykodynamisk terapi är skadlig beror på att en terapeut tolkar dom sitiationer man gått igenom i livet och tilldelar dom ett inflytande över ens nuvarande situation och beteende. Detta är helt livsfarligt om terapeuten gör felaktiga bedömningar. Detta kan orsaka mer skada och psykiskt lidande.

Jag har träffat tre olika psykologer, samt ett antal psykiatriker. Och min uppfattning om samtliga dessa är att dom var helt inkompetenta. Nu är jag civil ingenjör och inte psykolog, så du kanske inte tycker jag är rätt person att bedöma dem. Men jag har läst en massa psykologi sen jag blev sjuk och den enda psykologiska inriktningen som bygger på vetenskapliga fakta är kognitiv psykologi. Resten är kvalificerade gissningar.

Anledningen till att någon person bemöter en annan med kallsinne, beror ofta på att dom är rädda att bli avslöjade som inkompetenta om dom öppnar munnen. Då skyddar man sig bakom fraser som "Vi vet vad som är bäst för din son", "Det här förstår du inte". Slut på diskussion.
Mer
20 år 7 månader sedan #61 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Kognitiv psykologi
Det finns en sajt med behandlingshem, som använder sig av kognitiva behandlingar för yngre personer med schizofreni och tydligen också även kognitiv beteendeterapi.
[url:1i9ozbvu]http://w1.303.telia.com/~u30308264[/url:1i9ozbvu]
Mindre behandlingshem måste nog ligga i absoluta frontlinjen för att få "kunder", därför ligger de nog litet före psykiatrin i stort.

Admin1 8O