Multipel personlighet.

Mer
14 år 1 månad sedan #279501 av Tonic
Svar från Tonic i ämnet Multipel personlighet.
[youtube]
[/youtube]
Mer
14 år 1 månad sedan #279502 av Tonic
Svar från Tonic i ämnet Multipel personlighet.

Gäst skrev: Exempel på "Multiple Personality Disorder":
video.google.com/videoplay?docid ... 890815904#

/Alu


Känner till denna video, sett den för länge sen. Den är verkligen intressant och bra på sitt sätt. Fast jag vill tillägga att detta är ett väldigt "extremt"/ovanligt/annorlunda fall av DID. Som vanligt är inget fall det andra likt - oavsett diagnos.
Om jag minns rätt så blir denna flicka i videon bland annat fastbunden under sin terapi... (vilket hon går med på i och för sig...) Det tycker jag verkar väldigt otäckt! 8O
Så lite VARNING för det!! OBS!! Min DID/trauma-terapi går inte till på så vis i alla fall.
Mer
14 år 1 månad sedan #279536 av joy
Svar från joy i ämnet Multipel personlighet.
Jag utvecklade ett "hjälpjag" när jag började bli sjuk i min OCD. Det står i mina utredningspapper. Jag skyllde alla sjuka saker på den där andra, som jag kallade "elakingen". Jag upplevde att hon hade vanföreställningar men inte jag, och jag funderade på om Elakingen kanske hade schizofreni.
Det var mitt svar på att jag trodde att något hemskt skulle hända men ändå längst in visste att det inte stämde. Jag trodde att Elakingen trodde det på allvar men att jag var normal. Kanske var Elakingen bara en förklaringsmodell, elelr så var det verkligen en delpersonlighet under utveckling. Den har även hetat Stefan. Det namnet fick den när jag började bli sjuk igen för ett och ett halvt år sedan. Då dök den där klyvningskänslan upp igen
Jag har svårt att bestämma mig, men det beror nog inte på det, även om jag fortfarande känner mig lite smått uppdelad.
Joy, jag tror nog inte du har multipel personlighet, men om beskrivningen stämde på dig så kanske det är så. Jag är inte multipel(förutom mitt hjälpjag) så jag vet inte hur det känns, så jag kan nog inte hjälpa dig.
  • trance
  • Besökare
  • Besökare
14 år 1 månad sedan #279575 av trance
Svar från trance i ämnet Multipel personlighet.
om jag har förstått det rätt så är människor med den här graden av dissociation väldigt "lättsuggererade" vilket innebär att de har lättare att förflytta sig mellan olika personlighetstillstånd (eller kanske svårare att styra det) än andra. jag har hört flera med did säga att de har delpersonligheter som har namn och andra specifika kännetecken, men sen finns det ibland också många delar som är namnlösa och luddigare och inte alltid ger sig tillkänna.

jag undrar lite också över hur en utomstående kan avgöra om det är en "riktig" delpersonlighet eller inte? för även om en person är mytoman eller ljuger tvångsmässigt och påstår sig ha andra personligheter, och sedan agerar ut delpersonligheterna inför sina medmänniskor och gör det trovärdigt osv, då innebär det ju i sig en inlevelse- och utlevelseförmåga som man bara kan ha om man är just så sensibel, lättsuggererad och empatisk som människor med did (eller borderline som också delvis är en identitetsstörning) kan vara. så allt det där borde gå på ett ut tycker jag.

vad jag menar är att en sådan person troligtvis är väldigt dissociativ vilket som - DID eller inte.

jag är ju konstnär och skapande människa (och jag missunnar ingen annan att kalla sig det heller) och jag har börjat inse på sistone hur mitt skapande går hand i hand med - och kan förklaras utifrån - den här typen av problem, som jag också har och lider väldigt mycket av nästan dagligen även om intensiteten varierar över längre perioder. det är spännande att upptäcka nu först när man närmar sig 30 hur allt i ens liv hänger samman. i mitt skapande har jag väldigt lätt för att gå in i helt andra tillstånd än det som är "jag", och jag brukar inte alltid minnas det jag skrivit eller gjort i efterhand vilket innebär att det kan komma som en chock efteråt att läsa vad som står där (om det nu är nåt privat och känsligt). jag har väldigt lätt för att skriva levande dialoger, det är bara skriva ner rösterna i huvudet och följa deras samtal. det är därför jag blir så arg och förolämpad varje gång nån gör sig lustig över mitt konstnärskap eller säger att det där är bara skitsnack. det finns helt klart ett tydligt samband mellan konst och lögn, men även människor som dissocierar mycket blir missförstådda och anklagas för att ljuga.

det man idag kallar DID eller multipla personligheter kallades under medeltiden för besatthet, att onda andar och dylikt tog ens psyke i besittning och förändrade en människas personlighet totalt. på freuds tid kallades det hysteri. det har haft rätt många namn genom tiderna. det är också en skam- och tabubelagd företeelse eftersom det uteslutande ligger trauman i botten. jag tror det är delvis därför man har så svårt att (vilja) ta det på allvar.
Mer
14 år 1 månad sedan #279611 av joy
Svar från joy i ämnet Multipel personlighet.
...reagerade också på fastbundenheten. Det var ju en reaktion också på att det gick rätt fort fram genom att hon fick se videon med sig själv. Det blev tufft och mycket att ta in.
/Alu
Mer
14 år 1 månad sedan #279664 av Tonic
Svar från Tonic i ämnet Multipel personlighet.
Videon är absolut värd att se!! - för den som är intresserad. Tycker den är RIKTIGT bra. Den tar upp många bra och typiska problem vid DID.
Fast det här med att bälta en DID patient i terapisyfte tror jag inte är någonting som terapeuter i Sverige brukar använda...
Typiska med DID i denna video är flickans dagbok, att hennes olika alters har olika handstilar. Och även olika sätt att uttrycka sina känslor och tankar. Hennes olika alters skriver till varann och kan på så vis kommunicera - men också för att minnas saker och veta vad de andra gjort under tiden just för att lätta amnesin. (så ja, personligen tycker jag att det här med att skriva dagbok hjälpt mig/"oss" många gånger.)
En människa med problem är verkligen smart när det kommer till att hitta olika strategier för att lätta sin vardag. Detta men dagbok vid amnesi är ett bra exempel. :!: