Schizofreni ur olika perspektiv

  • buklao05
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 år 5 månader sedan #348645 av buklao05
Schizofreni ur olika perspektiv skapades av buklao05
Hej

Jag håller på med ett arbete och har valt att skriva om Schizofreni. Det är så att man ska utgå från de olika perspektiven (beteendeperspektivet, biologiska, kognitivia och humanistiska) hur ska man kunna förklara sjukdomen Schizofreni utifrån dessa perspektiv? Jag har sökt i nätet men inte hittat nåt, står även ingenting om det i min bok, jag skulle även vilja vet hur man behandlar schizofreni med utgång från dessa perspektiv. Jag är tacksam om ni kan bidra med information/länkar där man kan läsa och bli lite klokare inom detta så man får ett bra svar!

Jag vill även veta vilka förklaringar som anses vara mest troliga för schizofreni, vilka konskvenser får det för behandlingen beroende på vilket synsätt man ansluter sig till; har man haft olika uppfattningar om orsaker/behandling tidigare; skulle man kunna förebygga problem?

tack!

mvh
Mer
13 år 5 månader sedan #348646 av Geta
Jättesvår och komplicerad frågeställning!
Mer
13 år 5 månader sedan #348647 av Nissegossen

Geta skrev: Jättesvår och komplicerad frågeställning!


Hmm, jag vet det är därför jag frågar här tänkte om någon har ett bra svar men tydligen är de inte bara jag som inte kan klura ut det :cry:

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
13 år 5 månader sedan #348650 av Geta
Det var som när jag skulle hålla föredrag i Realskolan om
Kinesiska muren. Det gick inte att hitta fakta någonstans.
Mer
13 år 5 månader sedan #348652 av Nissegossen
Tack så mkt för dina svar ändå, får se om någon annan har någon aning om vad man ska kunna svara. Annars får jag väl göra det bästa av situatioen helt enkelt.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
13 år 5 månader sedan #348662 av Jocke
Fråga Admin, han om ngn kan hänvisa till standardsvar, men det är nog inte det du vill leta efter?

Det man gör med behandlingen av schizofrena förutom medicin, är att man ofta anordnar hjälp till självhjälp, allt för att lyfta upp självförtroendet, och självkänslan.

Schizofreni kan man inte förklara utan det är dessa perspektiv du målar som sjukdomen kombineras av. Ofta kan man inte se att ngn är schizofren vid första anblicken, sedan kanske man blir osäker, så att man i sista hand kan räkna ut att det är schizofreni.

Vi tror det är en samklang av det genetiska och och sociala arvet. Men sjukdomen kan ligga latent och hoppa över ngn generation.

Vars är världen på väg?