Bildterapi

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
12 år 10 månader sedan #413136 av Fantasio
Bildterapi skapades av Fantasio
Vad är syftet med bildterapi? Jag hade det för några år sedan, men hoppade av. Ibland ritade jag krumelurer, ibland försökte jag prestera något, fast jag inte visste vad. Sedan skulle det diskuteras om bilden har jag för mig. Det gav mig absolut ingenting, ett slöseri med resurser. Vad löser/lindrar man genom att kluddra på ett papper?
Mer
12 år 10 månader sedan #413149 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Bildterapi
Jag tror att bildterapi kan lindra negativa symtom... annars bygger det på psykodynamisk teori...
Mer
12 år 10 månader sedan #413157 av Geta
Svar från Geta i ämnet Bildterapi
Det är nog inte alla som tycker att det är slöseri med resurser. Om man har varit
negativ mot att teckna och måla i skolan följer det säkert med resten av livet.
Mer
12 år 10 månader sedan #413180 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Bildterapi
Bildterapi är väl den bästa behandlingen idag mot negativa symptom. Sedan om man har svårigheter att uttrycka sig i tal t.ex vid stört tal kan bildterapi vara ett sätt att uttrycka sig.
Mer
12 år 10 månader sedan #413233 av Geta
Svar från Geta i ämnet Bildterapi
[i:2384iye6]Professor Gaetano Benedetti i Basel beskriver i skriften "Den farliga kärleken – om psykoterapi vid psykoser"(Dualis ISBN 91-87852-03-9) en metod där han aktivt tonar in i patientens skapande med egna bilder som terapeut. Han menar att "genom den livsbejakande kraften i terapeuten – terapeutens vilja att positivera patientens inre värld via bilden, kan kärleken till livet besegra den negativism som är psykotikerns skydd mot smärtan i livsbesvikelsen".[/i:2384iye6]