Personlig ombudsman

Mer
12 år 3 månader sedan #460397 av Shangikoya
Jag har inte varit inne på viska så mycket den senaste halvåret och mycket har hänt och händer..

blev inlagd på psyk i höstas och då hade jag inte vara inlagd på 2,5 år....

allting beror på det besked som jag fick april 2011 om jag skulle få gå kvar hos min terapeut eller stå på egna ben...och jag fick olika beslut varje vecka och det var väldigt jobbigt...jobbigt att inte veta vart man ska hamna...och om man ska få fortsätta med behandlingen hos min terapeut....

jag har mått väldigt dåligt på grund av detta....har inte vågat prata med min terapeut om mina flashbacks, röster och ångesten i rädsla att jag ska stå där på egna ben utan någon hjälp med mina känslor...jag har skrivit brev till dom som beslutar vad jag ska tillhöra och gjort massa tester och sånt...

nu har jag inte haft samtal på över 3 veckor pga att min terapeut är sjuk och det är ju ingenting man kan göra någonting åt det är bara det att jag har så otroligt jobbigt med mina flashbacks och röster och ångesten....och hon sa innan hon blev sjuk att dom på psykos rehab teamet som jag just nu tillhör ska ta upp veckan efter....om jag ska flyttas över till allmänna teamet där min terapeut jobbar....dom på psyko teamtet dom jobbar inte med behandling av PTSD, borderline, självskade beteende...och dom jobbar som sagt ingenting med samtal och behandling av patienter utan mera åt samtal om läkemedel...

min kompis har sagt att man kan kontakta en personlig ombudsman som hjälper en med sina rättigheter inom vården..men hon själv har ingen...så jag undrar om det är någon som har erfarenheter av sånt....eftersom jag inte fått reda på hur det ska bli går jag i ovisshet och det tär på mig...men jag har svårt att lita på nya människor men om det inte händer någonting så måste jag väl tvinga mig att kontakta en sån....för såhär kan det inte fortsätta...jag tycker det är så otroligt oproffessionellt av dom som jobbar där....får man verkligen behandla patienter så....att gå i 10 månader!! i ovisshet....jag har inte pratat om mina flashbacks och röster på dom månaderna och jag mår inte bra av det..det gör väl ingen???

just nu mår jag inge bra...har flashbacks hela tiden nästan..
Mer
12 år 3 månader sedan #460399 av krokus
Svar från krokus i ämnet Personlig ombudsman
[url:atutxhnx]http://www.personligtombud.se/[/url:atutxhnx]

Hoppas att det blir bättre snart! :kram
Mer
12 år 3 månader sedan #460401 av krokus
Svar från krokus i ämnet Personlig ombudsman
Kanske ska skriva om mina egna erfarenheter av personligt ombud också.

Min mamma kontaktade ett personligt ombud för att hon tyckte mer eller mindre att det var dags för mig att flytta hemifrån. Det personliga ombudet tyckte att jag skulle bo på ett gruppboende, typ. Jag tänkte hela tiden när han pratade om gruppboendet "Behöver jag verkligen det? Är jag såpass dålig på att ta hand om mig själv att jag måste bo på ett gruppboende?" Det blev inget gruppboende för mig, det rann ut i sanden.

Ett år senare kontaktade jag honom för att jag behövde hjälp med att överklaga ett beslut från Försäkringskassan, vilket han hjälpte mig med. Tyvärr avslog Försäkringskassan även min överklagan. Nu har jag överklagat till Förvaltningsrätten, (tror att det heter så) eller nja, det var i maj förra året. De skyndar sig inte på precis...
Mer
12 år 3 månader sedan #460575 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Personlig ombudsman
Ganska många här har personliga ombud, men jag tror inte att de finns i alla kommuner. Det är alltså kommunen man bor i som man skall kontakta och ett personligt ombud är gratis. Man ger det personliga ombud uppdrag att ordna saker åt en och sedan gör de det. Många här har fått hjälp av Personligt Ombud för att ordna ersättning från Försäkringskassan och överklaga. Personligt Ombud kan också hjälpa till att ordna rätt vård och en samt också ordna jobb och sysselsättning. De som får Personligt Ombud brukar bli inlagda mindre är normalt.