Psykologens utlåtande

Mer
19 år 10 månader sedan #1815 av Abzu
Jag har precis fått resultaten från min psykologiska utvärdering och jag undrar lite hur ni har upplevt att det psykologiska utlåtandet har haft för påverkar på diagnosen?
På de kognitiva testerna låg jag inom gränser för det "normala", men psykologen ansåg att jag har en del emotionella och sociala problem och att jag har höga krav på mig själv och har svårt att anpassa mig till nya situationer.
Mer
19 år 10 månader sedan #1826 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Psykologens utlåtande
Hej!

Väldigt intressant det du berättar. Jag har aldrig varit till någon psykolog. Jag har heller inte genomgått hjärnröntgen och EEG. Min diagnos har väl inte skett enligt de krav man ställer idag på en diagnos, men det var ju 13 år sedan i och för sig.

Det var ju bra att du inte har några kognitiva problem. Ungefär 50 % av de med schizofreni har det och det kan vara väldigt handikappande. Så det verkar väldigt lovande för dig tycker jag. Du borde nog kunna börja studera igen. Eller hur känns det?

Jag skall nu gå och rösta i EU-valet.

Admin
Mer
19 år 10 månader sedan #1827 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Psykologens utlåtande
Alltså enligt psykologen skala så låg min kognitiva förmågon inom det normala, men det innebär inte att förmågorna inte har försämrats. Det har dom nämligen i förhållande till hur de var tidigare.
Jag hade väldigt lätt för att läsa och lära mig innan, men det har jag inte nu, jag måste kämpa. Så psykologens uttalande om mina kognitiva förmågor blir ju lite snett.

Vi kanske borde ha en omröstning och se hur många som gått igenom en riktigt, modern psykos-utredning? Det vore ganska intressant.
Mer
19 år 10 månader sedan #1829 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Psykologens utlåtande
Hej!

Det är klart att de inte har mätt funktionen innan, så det kan ju mycket väl ha inträffat en försämring. Men å andra sidan kognitionsförmågan kan säkert förbättras genom träning. I alla fall tycker jag mig kunna märka en förbättring själv efter intensiv träning.

Ett bra förslag med psykosutredningen. Vi kan ju ta den om några veckor, när nuvarande omröstningen om hur många antipsykotika man prövat, är färdig. Jag har tyvärr känslan att resultatet kan bli nedslående, som det blev vad gäller omröstningen om patientutbildning. Där hade bara 15 % fått patientutbildning trots att egentligen alla borde redan fått det.

Admin
Mer
19 år 10 månader sedan #1831 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Psykologens utlåtande
Ja jag tror nog mest att yngre som jag och boende i närheten av de större sjukhusen haft en ordentlig utredning.
Jag har ju tex nära till både Lunds och Malmös sjukhus.
  • Per-Erik
  • Besökare
  • Besökare
19 år 10 månader sedan #1839 av Per-Erik
Svar från Per-Erik i ämnet Psykologens utlåtande
Psykologens utvärdering skall nog tas med en stor nypa salt. Den typen av utlåtanden har en viss förmåga att bli självuppfyllande profetior, beroende på att vi tror psykologen vill vårt bästa samt den auktoritet yrkestiteln ger.

När man avsiktligt säger någonting till en person som man förväntar sig att han skall uppfylla så kallas det en suggestion inom psykologin, därför skall man inte bry sig så mycket om vad andra människor säger till en.

Min psykiatriker säger alltid till mig att jag värkar må dåligt fast jag mår prima. Hon kanske försöker göra så att jag skall må dåligt och bättre passa in på diagnosen schizofren.

Det är en underlig värld vi lever i.