katatoni

Mer
12 år 1 månad sedan #471526 av sodergardfia
katatoni skapades av sodergardfia
Ett fenomen jag tycker är ganska fascinerande är katatoni. Det är självklart ett hemskt tillstånd, precis som all annan sjukdom, men det är nästan fascinerande hur någon kan bli helt orörlig och okontaktbar. Vad finns det för orsaker? Hur vanligt är det vid schizofreni? Och vilken är prognosen vid kataton schizofreni? Är den lika, sämre eller rentav bättre än vid andra former av sjukdomen?

Slutligen: är det någon här som har varit katatonisk och kan berätta hur han eller hon tänkte under den tiden? För vad jag har förstått är det bara kroppen som är orörlig, inte tankarna. Eller är det bara en myt?

Själv har jag haft något tillstånd som PÅ YTAN liknade katatoni, men det var bara stundvis. Dessutom var det frivilligt. Eller, min vilja var lite störd just då :P Men jag tänkte: "nu står jag blick stilla på ett ben med utsträckta armar i en kvart för att slippa komma till helvetet" och liknande, så det var mer någon sorts tvång tror jag. Det var väl under en eller ett par veckor jag brukade stå så där, och till slut åkte jag in på psyk för första gången i mitt liv. Men nu nog om mig.

Som sagt, någon som varit katatonisk på riktigt? Var det otäckt/obehagligt?
Mer
12 år 1 månad sedan #471527 av Geta
Svar från Geta i ämnet katatoni
Katatoni ska inträffa när man är uttråkad och understimulerad.
Mer
12 år 1 månad sedan #471529 av sodergardfia
Svar från sodergardfia i ämnet katatoni
Hur går det till? Blir man bara orörlig helt plötsligt, eller sker insjuknandet gradvis?
Mer
12 år 1 månad sedan #471530 av Geta
Svar från Geta i ämnet katatoni
Det sker nog gradvis.
Mer
12 år 1 månad sedan #471534 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet katatoni
Jag hade katatoni för en del år sen och det yttrade sig som: Jag kunde sitta och titta på tv:en för att sen komma på att jag satt och hade vridit huvudet till hörnet i taket i ett spänt läge. När jag kom på mig att sitta så så ändrade jag ställning men utan förvarning satt jag så igen. Det höll väl på så i ett par månader. Jag sökte ingen hjälp och det var då jag inte hade börjat medicinera. Men gud vad läskigt det var. Tänkte gjorde man men inte på hur man var felställd utan det var mest "surr"
Mer
12 år 1 månad sedan #471540 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet katatoni
Jag har råkat ut för depressiv katatoni en gång när jag var inlagd. Slutade svara på tilltal och lystrade inte längre till mitt namn, har de som vårdade mig beskrivit det som. Själv minns jag inget, delvis beroende på att de "väckte" mig med ECT. Annars hade jag nog dött.

Sedan har jag hittat på en egen diagnos: anti-schizofren katatoni[/url:1wy2dobm]. Huruvida det finns eller ej får jag väl aldrig veta.

Kolla gärna länken Vad är katatoni?[/url:1wy2dobm]

Prata inte med hat i munnen!