Trött på psykologer

Mer
18 år 3 månader sedan #31902 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet Trött på psykologer
Jag önskar att det kunde bli så att människor utan utbildning men med erfarenhet av filosofi och själ kunde ta jobb i psykiatrin. Detta går ju ej tyvärr, men skulle nog lyfta rejält om det gick.
  • Exocet
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #31907 av Exocet
Svar från Exocet i ämnet Trött på psykologer
Det är viktigt att inte blanda ihop psykologi och psykiatri.
En psykolog behandlar normala problem i tänkandet som alla kan ha, det vill säga psykiskt friska personer, medan en psykiatriker bearbetar det patologiska, det vill säga när det går över gränsen till det sjukliga. En bra psykolog kan ju alla ha nytta av, titta bara på Dr Phil, men det hjälper faktiskt inte ett dugg mot de abnorma tankemönster man kan se vid schizofreni.
Mer
18 år 3 månader sedan #31912 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Trött på psykologer
Jag gillar Dr Phil skarpt måste jag säga. Och jag har lärt mig en del om mig själv genom att titta på hans program. Man kan få många bra tips därifrån. Och sen tycker jag att Viska fyller en ganska stor funktion för mig också. Jag har lärt mig mer om mig själv sedan jag kom till den här sajten, tack vare alla er andra!
Visst kan det vara viktigt med en bra psykolog, men det är inte allt i ens återhämtning tror jag. Men om man är ganska isolerad så kan det vara viktigt med en bra psykolog och därför kan det vara skäl att byta om personkemin inte stämmer riktigt.
Jag är väldigt nöjd med den personen som jag går till. Det känns som att han förstår mig hyfsat och kan hjälpa mig framöver med att komma tillbaka genom rehabilitering.