Enbart psykoterapi lika bra som psykoterapi och medicin

Mer
19 år 5 månader sedan #5815 av Admin1
Ångest har jag läst är det mest besvärande symptomet vid schizofreni följt av depression/negativa symptom. Du skulle ju kunna göra självtestet på www.deprimerad.net/ för att mäta hur allvarlig din ångest/depression är.
Har du allvarlig ångest och depression kan nog SSRI-antidepressiva vara ett bra val att testa först.
Mer
19 år 5 månader sedan #5846 av tryskey
I övrigt: i det där testet får jag alltid svaret att jag måste läggas in, men ändå klarar jag mig okej.
Jag är väl negativ av naturen kanske... Eller bara van vid att leva som deprimerad. Vet inte.

Jag går både i psykoterapi och hart mediciner. Då medicinerna bara fått mig att inte må dåligt, så får terapin mig att komma vidare. Faktiskt må bra, faktiskt börja tycka om mig själv.
Jag hade nog aldrig kommit ur den segdragna, långvariga slutenvårdstiden (8 år) som jag befann mig i.
Men det är under förutsättningen att du får en bra terapeut. En som du funkar ihop med.
Psykolkoger vill gärna hävda att vilken terapeut som helst ska kunna arbveta ihop med en. Att terapueten ska vara så proffsig att den kan ta vilken patient som helst.
Jag säger bara att underskatta inte personkemin. Det funkar inte med en terapeut som man inte respekterar.
Sedan får de säga vad de vill om proffsighet..
Mer
19 år 5 månader sedan #5875 av Admin1

PSR skrev: Vilken effekt har anti-depressiva på sömn? Jag varvar just nu hypersomni med insomnia. Rätt frustrerande kan man säga.


Effekten på sömnen av antidepressiva varierar nog mellan olika preparat. Det finns antidepressiva, som ibland används som sömnmedel t.ex. Tryptizol och Remeron. Man doserar dem vanligen till kvällen.

SSRI-antidepressiva kan störa sömnen och de tas därför på morgonen. Jag tycker dock att SSRI-antidepressivat Cipramil har förbättrat min sömn. Möjligen kan depression i sig störa sömnen bl.a genom tidigt uppvaknande.