Då var vi där nu igen!

  • EF
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 6 månader sedan #153 av EF
Då var vi där nu igen! skapades av EF
Efter att ha tittat på TV3:s bla bla bla...samhällets farligaste människor: män med "bordeline personlighets störning" så enkelt att skylla allt på dom eller hur!!
Faktum är att dom flesta psykiskt sjuka människor är precis som du och jag-människor som mår psykiskt dåligt!!!!!!!!
Sedan finns det självklart psykiskt sjuka människor som begår fruktansvärda handlingar. Och det försvarar jag inte, men låt inte vanliga psykiskt sjuka männikslor stå till svars för "vansinnesdåd" som utförts av människor som totalt har tappat verklighetsuppfattning och varit EXTROVERTA!!!
Kom ihåg att dom flesta svårt psykiskt sjuka skadar sig själva mest genom att skära handlederna av sig i badrummet och dör eller i en källare på norrmalm av frost!
Varför kan vi inte få en debatt om hur det står till med dom människor som mår så dåligt och uppenbarligen inte får den vård dom behöver. Men å andra sidan dom är ju bara "en galning" eller hur????????????? :evil: :D :D :D
Mer
20 år 5 månader sedan #154 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Då var vi där nu igen!
Jag såg också programmet och som dokumentär var den ganska dålig faktiskt. Det positiva var att offren kom till tals, men samtidigt hade det varit intressant att höra vad förövarna hade haft att säga. Särskilt intressant hade det varit att höra mannen som angrep den gravida kvinnan. En bra dokumentär hade täckt in denna aspekt också. En brist i programmet var också att så fall skildrades 3 stycken.

När man diskuterar våldsdåd av psykiskt sjuka, så glöms det lätt bort att det är en liten dödsrisk. Det är kanske 10-20 fall per år och totalt avlider 100000 människor i Sverige årligen. Det skall ställas mot att 6000 personer dör för att de röker och 850 personer dör p.g.a passiv rökning. 150 personer dör p.g.a rattfylleri. Trafikolyckor är också en större dödsrisk liksom läkemedelsbiverkningar.

Problemet med våld och psykisk sjukdom beror oftast på missbruk. Vården är dålig på att upptäcka och behandla missbruk vid psykisk sjukdom. Dessutom är den sociala situationen ofta svår för de med psykisk sjukdom t.ex. hög arbetslöshet.

Jag tror at det skulle vara ganska enkelt och billigt att förbättra vården av de psykiskt sjuka och samtidigt minska arbetslösheten. För övrigt har
Landstingen redan fått pengar av staten för att göra detta, men det verkar som om pengarna kanske har använts till annat.