Våld

Mer
19 år 7 månader sedan #3607 av Zedd
Våld skapades av Zedd
Jag läste precis en artikel i Sydsvenskan om hur vanligt det är att schizofrena män använder våld, särskilt mot sin mamma. Eftersom jag aldrig skulle kunna skada en människa utan MYCKET goda skäl känns det något kränkande att läsa sådana artiklar. Hur känner ni andra?
Mer
19 år 7 månader sedan #3610 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet Våld
Hej. innan jag fick medicin hade jag stora problem med aggressivitet, fientlighet och raseriutbrott. som vid vissa tillfällen gjorde att jag blev våldsam, men som tur skadade jag ingen. jag skyller inte detta på sjukdomen, utan detta var nog för jag samtidigt hade mått dåligt under en längre tid.
Mer
19 år 7 månader sedan #3616 av Geta
Svar från Geta i ämnet Våld
Varför kommer det fram sådana här
föreställningar nu? Jag tycker inte att
jag hört detta förut.
Har verkligen våld mot anhöriga ökat?
Eller är det en rädsla som kommit fram
efter det som hänt under senare år.
Mer
19 år 7 månader sedan #3617 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Våld
Jag tror att Expressen och Aftonblandet tar upp det pga av de "vansinnesdåd" som begåtts på senare tid. Annars hade dom inte varit intresserade.

Vad dom inte nämner är att anhöriga ALLTID får ta som största smällarna, bokstavligen, när det gäller våld.
Våld i hemme är tyvärr väldigt vanligt, inte bara när det gäller psykiskt sjuka. Må så vara att det kanske inte är mammor som får ta största smällen annars, men det är mest mammor som lägger sig i hos en person med psykiskt sjukdom.
Andelen kvinnor som misshandlas av sin partner är antagligen mycket högre än andelen mammor till psykiskt sjuka som misshandlas.
Mer
19 år 7 månader sedan #3621 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet Våld
Kan du skriva länken så att man kan hitta artikeln. Skulle vilja läsa.
Mer
19 år 7 månader sedan #3627 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Våld
Här kan du läsa artikeln i Expressen:
expressen.se/index.jsp?a=179176

I artikeln nämns att det är när främst personen lider av positiva symptom, som risken för våld ökar. En del av våldet orsakas säkert av att vården inte använder alla behandlingsmetoder som har effekt. T.ex. patientutbildning och KBT ges bara till en mindre del och de minskar symptom och återfall.

Det är också viktigt att komma ihåg att en del av de anhöriga kan vara jobbiga och ha psykiska problem själva. Jag tror att cirka 30-40 % av familjerna borde få familjeintervention för att uppträda lämpligare. Det är nog bara en liten andel som får det idag av vården.

Missbruk ökar också risken för våld, men inte för anhöriga. Om fler hade sysselsättning och en meningsfylldare vardag, så skulle nog missbruket och våldet minska.

Jag ser våldet som ett bevis för att vården är bristfällig och behöver förbättras.
Jag tycker inte alls att de med schizofreni kan hållas ansvariga för detta. Vi fördelar inte några pengar till vården eller har till uppgift att se till att vårdkvaliten är adekvat.