Rättspsyk/Fängelse

Mer
3 år 5 månader sedan #1302531 av zoegas
Vad är det för kriterier som avgör det? Vissa brott man läser om är hårresande. Och jag kan inte förstå hur en "frisk" människa kan göra så. Men döms ändå till fängelse?

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
3 år 5 månader sedan - 3 år 5 månader sedan #1302535 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Rättspsyk/Fängelse
Eller sjuk när man begår brottet man hamnar på rättspsyk och där konstaterar läkaren ja, han är inte sjuk nu och blir på studs frisläppt, så fungerar det. Du var ju jäkligt psykiskt störd när du begick brottet och var det när de gjorde undersökningen, men när rättspsyk tar hand om det är han frisk. Varenda jäkel försöker med det. Bara att promenera ut som frisk. Så fungerar lagen samt fängelse eller sjuk dömd till vård inte sjuk på rättspsyk, släpps omedelbart fri. Kan du förstå, det har varit min käpphäst länge att en som tillfrisknar skall sitta resten av tiden förmodligen till livstid. Men så fungerar inte rättsväsendet. Jag förespråkar ett tidsstraff om man blir frisk helt plötsligt det är synnerligen rättsstötande att en som borde fått livstid kan promenera ut tre veckor efteråt. Har du förstått mig på de grunder som är?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 3 år 5 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 5 månader sedan #1302537 av zoegas
Svar från zoegas i ämnet Rättspsyk/Fängelse
Men om man sitter på rättspsyk och de säger - Du kommer inte ut förrän du mår bra.. Man sitter inspärrad på ett äckligt sjukhus med folk som dricker blod och sånt. Hur är det möjligt att må bra då? Några tre veckor tror jag inte på. Vissa tjommar har ju suttit i decennier. Jag har ju gjort grejer jag vägrar känna ansvar för som psykotisk. Total tilt i hjärnan, kan inte ens tänka sammanhängande. Men det är ju inte nödvändigt psykos man ska ha för att hamna på ett sånt ställe. Där sitter ju allt möjligt folk?

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
3 år 5 månader sedan #1302539 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Rättspsyk/Fängelse
Jag jobbade på rättspsyk än gång i världen. Patienterna hade oftast begått vålds-och sexualbrott, men även annat som inte ansågs riktigt passa in i normalitetsskalan. Mitt intryck var att de allra flesta ville bli "kryssade", dvs dömas till rättspsykiatrisk vård. Och varför? Större frihet att befinna sig på en avdelning och med hopp om att bli utsläppta tidigare än om man hamnat i fängelset.

Precis som Nissegossen skriver så är det ofta att motiveringen för psykvård är att man var sjuk när man begick handlingen men inte nu längre.

Det var lite roande att höra alla berätta om sig själva som lunatics när de begick brottet. Vi kryssade dock inte speciellt ofta utan de flesta fick fängelse. Det var ett intressant jobb.
Mer
3 år 5 månader sedan - 3 år 5 månader sedan #1302541 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Rättspsyk/Fängelse

zoegas skrev: Men om man sitter på rättspsyk och de säger - Du kommer inte ut förrän du mår bra.. Man sitter inspärrad på ett äckligt sjukhus med folk som dricker blod och sånt. Hur är det möjligt att må bra då? Några tre veckor tror jag inte på. Vissa tjommar har ju suttit i decennier. Jag har ju gjort grejer jag vägrar känna ansvar för som psykotisk. Total tilt i hjärnan, kan inte ens tänka sammanhängande. Men det är ju inte nödvändigt psykos man ska ha för att hamna på ett sånt ställe. Där sitter ju allt möjligt folk?

Det är enkelt ett straff med tid även om du är sjuk, blir du frisk innan, skall du inte släppas du skall sitta på livstid om du blivit frisk men enligt allt som rättsväsendet säger är du frisk är du inte farlig längre och skall släppas. Jag påstår synnerligen grovt han skall sitta i fängelse om han blir frisk före straffets tid har gått hela längden på ett straff, livstid säger exakt livstid skall aldrig släppas fri, som Jesus säger inte förrän sista skärven är betald. I nya Testamentet Säger Petrus en mandråpare har inte evigt liv i sig, jag säger inte att ni skall be för honom.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 3 år 5 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 5 månader sedan #1302544 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Rättspsyk/Fängelse
Det är en bra idé att låta våldsamma individer få avtjäna resten av tiden i fängelset om de har förklarats friska av psykvården. Mördare och våldtäktsmän ska aldrig släppas fria in till ett samhälle där de kan fortsätta begå brott. De har förbrukat förtroendet att leva i frihet.