Vad har man själv för ansvar för sitt mående?

  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
16 år 7 månader sedan #90011 av Geta

Niklas skrev: Hur lång tid tog din förlossning?

Vem frågar du?
Min tog 36 timmar. Alltså när jag själv föddes.
Det här med klackskor är inte taget ur luften. För ett par år
sedan debatterades det om schizofreni berodde på bruket av
skor med klack.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 7 månader sedan #90012 av Jocke
Du får hålla utkik efter en radio-dokumentär som handlar om vad är riktiga arbeten här i västerbotten. Jag är lite inblandad i denna intervju.

Det kan finnas ett intresse för schizofreni om det uppblandas med vardagliga historier från andra, som inte ligger så fruktansvärt långt borta från en verklighetsuppfattning.

Att göra sig själv spännande är svårt, då käften glappar av en onaturlig förklaring. Man måste lämna ut sig, det är ett tvång. Då kan jag väl anse dig som ganska frisk trots dina störningar, nä! Du har ordets gåva, en klasskillnad? Jag kommer från lägre medelklass, jag får kämpa för vartenda ord som kommer från mig själv.

Schizofrenas förlossning? Ja, jag vore den första att delge mina arbetskamrater denna nyhet, då sprids det fort som tusan via djungeltrumman.

Vars är världen på väg?
Mer
16 år 7 månader sedan #90018 av Mammas son
Att göra sig spännande har inte med saken att göra. Jag vill inte vara spännande, jag vill bara en gåta. Absolut inte som en mussla, som öppnat sig när man eldar på. Att försöka göra sig spännande är ju något helt annat. Att göra sig till en gåta, är kanske en liknande grej. Fast det är ju klart högre klass på att göra det sistnämnda.

Vad som är "riktiga arbeten" har jag och du nog helt olika synvinklar på. Du från Norrland finner det säkerligen normalt att jobba i något obskyrt berg borrandes efter någonting och sedan äta kalops till lunch. Det om något skulle vara exotiskt för mig. Mina närmaste jobbar mer troligen i en make up-affär, på solariet, flygvärdinna eller som kanske fotograf. Och snarare äter masala, korma, sushi eller satay till vardags; och förgyller helgerna med att äta på en riktigt svensk restaurang. Du skulle säkerligen skrattat åt mina härliga vänner som springer upp och ner i en Dash 8 hela dagarna och bjuder (eller snarare säljer, nu mera) kaffe dag in och dag ut. Som kan göra en säkerhetsdemo i sömnen. Och som är uppe i luften oftare än nere på land. Och åt min vän på solariet som är så brun att man kan tro att han händer på charterorter varje vecka.

Som jag skrev till Sylviaplath i en annan tråd: Människor är i grunden samma konstruktion fast ändå otroligt olika. Allt ifrån vackra fotomodeller till hurtiga skogsarbetare. Det om något är vacket. Att man kan vara så olika.

Lite utanför ämnet kanske, men ändå kul att ta upp.
Mer
16 år 7 månader sedan #90024 av someone

Niklas skrev: Hur lång tid tog din förlossning?


min tog ca 24h
Mer
16 år 7 månader sedan #90032 av Nissegossen
Min förlossning var nog snabbt avklarad, men min mor sade att jag kom "bakvänt fram" det tyder på att det var en sätesförlossning.

Hon hade dessutom blödningar under graviditeten så hon låg redan på sjukhuset. Märk väl att jag är född i Augusti och jag döptes på min mors födelsedag tredje oktober när hon fyllde fyrtio år.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 7 månader sedan #90045 av Isa-Alise
Min mor hade 7 missfall innan jag blev till... de trodde inte att hon skulle klara mig fram till födelse heller, men det gick bra... hon var dock mycket klen under graviditeten...