Hebefreni

Mer
15 år 8 månader sedan #140350 av AnnKatarin
Svar från AnnKatarin i ämnet Hebefreni
Ohayo gozaimas!
Mer
15 år 8 månader sedan #140387 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Hebefreni

ElviraFattigan skrev: Det har jag också läst. Och funderat på vad det beror på. Är det så att människor lättare blir socialt isolerade i i-länderna, isolering är inte bra, och att det är svårare att komma ut på arbetsmarknaden som är ganska tuff, det kanske inte är så lätt att få ett jobb som passar?

Medans det i u-länderna finns mycket starkare sociala nätverk så människor inte lämnas utanför, kanske det är mera accepterat att inte vara smart och ekonomisk framgångsrik som man "måste" i västvärlden, och kanske de lättare finner sin roll i samhället, sin uppgift.

Var har jag läst det här? I någon av Johan Cullbergs böcker, tror jag.


Ännu är det ingen, som vet varför schizofrenin är lindrigare i uländer, men det man föreslagit har varit högre tolerans, tillgång till lämpliga arbeten, stöd från familjen och utbredda familjenätverk. I uländerna bor också fler på landsbygden, vilket kanske kan påverka, eftersom schizofreni tenderar att öka i storstäder.
www.viska.se/index.php/nyheter/9 ... i-ulaender
Intressant är att när folk från Afrika flyttar till Europa, så ökar risken att drabbas av schizofreni och särskilt om man bor integrerat. Risken för dem att drabbas av schizofreni blir mycket högre än för europeer.
Mer
15 år 8 månader sedan #140388 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hebefreni
Det kan vara det att man inte anser att det är individen det
är fel på. Det är något som angår hela gruppen när en person
tappar förståndet i uländer.
Att peka ut den enskilda individen är typiskt för vårt samhälle.