Psykosfri i 4 år idag

Mer
14 år 9 månader sedan #230303 av idefix
Idag har jag varit psykosfri och fri från positiva symptom i 4 år. Väldigt skönt att slippa skräcken och paranoian från psykosen, och jag hoppas verkligen att jag kan få vara psykosfri i 4 år till, och helst hela livet.

Jag har dock kvarstående negativa symptom, som att jag har svårt att motivera mig till att göra saker och att jag mår fysiskt illa när jag stressar eller utsätter mig för saker jag tycker är jobbiga.

Jag hoppas att jag framöver ska kunna få ett riktigt jobb, då jag blev av med mitt tidigare jobb, så jag kan tjäna tillräckligt med pengar för att slippa att ständigt spara pengar och tänka på vad jag köper.

Vad är den längsta tidsperiod ni varit psykosfria? :)
  • Jaana79
  • Besökare
  • Besökare
14 år 9 månader sedan #230305 av Jaana79
Svar från Jaana79 i ämnet Psykosfri i 4 år idag
Har du ingen medicin nu heller?

Jag har varit fri från psykos i ett års tid ungefär, men jag har medicin.
Mer
14 år 9 månader sedan #230306 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Psykosfri i 4 år idag
Jag har varit psykosfri i 4 år och någon månad. Dock försämrades jag när jag gjorde två försök till utsättning av medicinen, men blev aldrig så illa däran att jag behövde läggas in. Led inte mer än ett par dar av sömnbrist.

Håller med om att det är bristen på lust att göra saker som är svårast. Det blir gärna depression av det. Jag har fått KBT mot depression och tycker att jag för det mesta är fri från sånt.

Hoppas du får en bra tid framför dig! Grattis till 4-årsjubiléet!

Prata inte med hat i munnen!
Mer
14 år 9 månader sedan #230310 av idefix
Svar från idefix i ämnet Psykosfri i 4 år idag

Jaana79 skrev: Har du ingen medicin nu heller?



Jodå, medicin slipper jag inte undan. Har Invega 6 mg per dag. Jag är inte helt frisk, men mår nog rätt bra i förhållande till många andra med schizofrenidiagnos.
  • Jaana79
  • Besökare
  • Besökare
14 år 9 månader sedan #230311 av Jaana79
Svar från Jaana79 i ämnet Psykosfri i 4 år idag
Okej. Jag trodde du var helt frisk först, men vad skönt att du slipper psykoser.

Jag kan känna att jag tappar ork och lust pga mediciner. Men jag tar nog hellre medicin numera än går utan. Förr ville jag hellre ha psykos än biverkningar av medicinen, men när jag fått symptom på senare tid har jag känt att det är så jobbigt och jag vill inte ha psykos längre så jag tar min medicin frivilligt nu.
Mer
14 år 9 månader sedan #230319 av idefix
Svar från idefix i ämnet Psykosfri i 4 år idag

Jaana79 skrev: Förr ville jag hellre ha psykos än biverkningar av medicinen, men när jag fått symptom på senare tid har jag känt att det är så jobbigt och jag vill inte ha psykos längre så jag tar min medicin frivilligt nu.


Hur kom det sig, var dina psykoser såna att du kände att du mådde bra när du hade dem? För mig var psykosen väldigt skrämmande och något jag inte önskar någon.