Frisk

  • Pelle
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 5 månader sedan #202 av Pelle
Frisk skapades av Pelle
Finns det någon här som har blivit frisk?
I så fall kan du väl ge oss andra lite tips.
  • Per-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 5 månader sedan #209 av Per-Erik
Svar från Per-Erik i ämnet Frisk
Enligt professor Sten Levander hade man inte schizofreni om man tillfrisknade. Schizofreni är alltså en livslång sjukdom.
Mer
20 år 5 månader sedan #215 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Frisk
Idag anses det att 25-35 % till frisknar i Sverige. I uländer är siffrorna mycket högre. Dessutom förbättras 60 % när de kommer upp i 40-60 års åldern.

I Sverige kommer siffrorna öka gissar jag framöver. Det viktiga är att satsa på en bättre och effektivare vård för de nyinsjuknade. Försämringen vid schizofreni inträffar oftast 2-5 år efter nyinsjuknandet dvs det är då vården skall vara alert. Tyvärr, diskuteras mest idag att vårda handikappet som inträffar efter 2-5 år eller fler sängplatser. Enligt min syn är sängplatser endast viktiga för de hemlösa, som inte har någon egen säng.

Det finns numera ganska mycket skrivet om återhämtning. Det finns t.o.m böcker om det på svenska av Alain Topor, som forskar på det i Stockholm. Han skall visst snart komma ut med en ny bok läste jag i tidningen Psykologen.

Störst chans att återhämta sig har de som inte har inte så långvariga symptom innan de insjuknar och som inte har kognitiva brister dvs t.ex. dåligt minne.
Se:
www.viska.se/index.php/component ... rhaemtning

Jag tror att det är viktigt också att själv vara aktiv:

Skaffa sig kunskaper om sjukdomen
Sova tillräckligt
Motionera varje dag t.ex. långa promenader
Äta rätt kost t.ex. sill minst en gång i veckan
Undvika att hamna i missbruk
För en dagbok hur du mår och försök komma på vad som du mår bättre och sämre av.
Sköta medicineringen och använda Dosett om det är svårt att komma ihåg medicineringen
Tjata så att de ordnar ett arbete åt dig
Lära sig hantera stress

Se också till om effekten av läkemedlen är otillräcklig att du har fått alla effektiva behandlingar:

Kognitiv beteendeterapi
Patientutbildning

Socialträning kan också vara bra, om man har problem med att umgås med andra människor.

Är dina föräldrar jobbiga, så finns det familjeintervention för dem.

Titta också i Självhjälpssektionen här för där finns ytterligare tips att pröva.

Själv känner jag en som tillfrisknat, slutfört sina studier och börjat arbeta. Vändningen inträffade när han fick Leponex, som han fortfarande tar.

Per-Erik har rätt att Professor Levander anser att ingen tillfrisknar från schizofreni, men det är inte så många som har den uppfattningen. Svenska Psykiatriska Föreningen anser motsatsen och också WHO. Igår var förresten Sten Levander på TV igen i programmet Kalla Fakta.