Visst kan man bli frisk från schizofreni!

  • Solblomma
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 6 månader sedan #5161 av Solblomma
Var på ett samtal nyss med min läkare och nu är jag rätt förbannad. Bara för att jag blev diagnostiserad som szhizofren för nio år sedan menar han att jag kommer att vara det resten av livet! bara för att jag alltid kommer att ha ern sårbarhet att bli psykotisk igen. Men kära vän. Lev i nuet! Jag är en utvecklingsbar individ och har fått en mängd insikter och arbetat mycket med mig själv. Jag är inte shizofren längre. Har tittat på kriterierna för vad som känneteknar en schizofren och inget stämmer. Däremot mår jag dåligt av diagnosen. Det är som att ha en sjukdomsförklaring hängande över sig. Du kan bli sjuk igen! heter det. Ett lite väl statiskt och gammalmodigt sätt att tänka på tycker jag. Man kan bli frisk likväl från schizofreni som från cancer.
Mer
19 år 6 månader sedan #5163 av Abzu
Skit i diagnosen om det för dig att må dålig. Lev i nuet som du säger och så länge du mår bra kan du säga att du inte är schizofren.
  • solblomma
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 6 månader sedan #5168 av solblomma
Svar från solblomma i ämnet en fråga
Tack! Det kändes som ett bra råd! men jag ska iallafall försöka byta läkare till någon som har en positivare syn på mig och livet. Finns det sådana? Hur är era läkare? Säger de också "en gång schizofren alltid shcizofren?"
Mer
19 år 6 månader sedan #5171 av Admin1
Det har alltid funnits en liten grupp som helt tillfrisknat från schizofreni. Det fanns redan på mentalsjukhusens tid, men förr sa man att de som tillfrisknade var feldiagnosticerade. På så sätt upprätthölls imagen att schizofreni var obotlig.

Idag är det nog en allmän uppfattning om att man kan tillfriskna från schizofreni eller återhämta sig, men vissa läkare förnekar det fortfarande och skriver ibland om det. Bland de som återhämtar sig (25-35 %) måste 80-90 % fortsätta med antipsykotika. Men det finns alltså en liten grupp som kan klara sig helt utan antipsykotika utan att återinsjukna.

Återhämtningsprojektet skall nu i höst börja med studiecirklar om återhämtning på vissa orter: www.aterhamtning.se/studiecirklar.htm
Mer
19 år 6 månader sedan #5179 av Isa-Alise
Mer
19 år 6 månader sedan #5186 av tryskey
ja, min psykolog är också lite inne på det där med att det inte finns några psykiska sjukdomar utan bara mer eller mindre djupa kriser.
Jag vet inte, får mer intrycket att han säger det för att göra mig mer positiv.
För mig spelar det ingen roll om så vore, jag mår ju likadant för det. Däremot är jag alltid intresserad av vilken diagnos jag tillskrivs av läkarkåren, hur jag ses på. Men inte kan den påverka hur jag är.
Diagnosen ska ju beskriva mig, inte tvärt om.