Varför?

Mer
16 år 5 månader sedan #96782 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Varför?
Jag har för mig att det är bara några procent, som helt tillfrisknar från schizofreni och kan sluta med antipsykotika. c:a 35 % återhämtar sig dvs nästan friska men de måste fortsätta med antipsykotika. Jag vet att Khai Chau har gått ut i media och talat om sin återhämtning, så visst finns de som går ut i media.

Paranoia svarar ofta på antipsykotika, men KBT har också god effekt på paranoia.

Negativa symptom kan lindras delvis kanske av de nya antipsykotika. I framtiden kan det nog komma bättre behandling mot negativa symptom.

Socialfobi kan gå att behandla med antidepressiva eller KBT.

Isa-Alise har paranoid schizofreni, som oftast är en lindrig form med ofta ringa funktionsförluster.
  • Gäst1
  • Besökare
  • Besökare
16 år 5 månader sedan #96801 av Gäst1
Svar från Gäst1 i ämnet Varför?
Någon här som känner till Fluanxol (neuroleptika) och vad den hjälper mot. Jag fick den medicinen 1998, när jag sökte till psykiatrin. De dundrade på med för hög dos med den påföljden att jag fick "myrkrypningar" och då satte de ut medicinen. Helt felaktigt eftersom det var just den medicinen som jag behövde. Otroligt oprofessionellt!!!
I stället för att från början försiktigt trappa upp... I dag 9 år efter har jag själv bett att få pröva den igen och den funkar. Tycker nog dock att jag har fått lida onödigt länge på grund av bristande insikt både från min och psykiatrins sida. Gudskelov står det bättre till i dag...tror jag. Det varierar naturligtvis från klinik till klinik beroende på ledningen, dvs överläkarens inställning och kunskaper.

Jag hade även under 80-talet kontakt med psykiatrin p gr av traumatiska händelser. Tyvärr var den rådande uppfattningen inom psykiatrin då vid det tidpunkten eller decenniet, att medicin var av ondo och att det enda som hjälpte var samtalsterapi. Med andra ord, jag fick ingen hjälp, som jag upplevde och upplever det.