Tvångsvård?

Mer
16 år 4 månader sedan #101538 av Mammas son
Svar från Mammas son i ämnet Tvångsvård?
Svår fråga, men ja. Jag hade önskat att bli inlagd enligt normalt LPT-förfarande om en läkare bedömde att jag behövde, men jag inte. Om det hade behövts.

Sedan så har jag naturligtvis träffat på läkare som varit lite överbeskyddande, eller vad man ska säga. Som lagt in mig mot min vilja för att jag gått ner ett par kilo eller så. Min ordinarie läkare lägger bara in mig om det är helt uteslutet att jag kan klara mig på annat vis. Övriga inläggningar får jag tacka mina vänner och släkt för, som ringer akutmottagningen när dom ser att jag behöver det. Om jag inte vill följa med in till akuten för att sy sår, eller om dom förstår att jag tagit tabletter. Tycker egentligen det är lite konstigt att läkarna där skriver vårdintyg på stört, eller efter att ha gjort en personlig undersökning som består i att komma in i min lägenhet tillsammans med polisen, och fråga hur det är.
Mer
16 år 4 månader sedan #101603 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Tvångsvård?
Jag har både varit tvångsvårdad i perioder och blivit avvisad och ställd helt utan vård under pågående psykos... det senare var värre... jag skulle inte ha överlevt i längden om jag så småningom inte hade fått vård...

Dock tycker jag att vård ska ges medan man söker frivilligt... det ska inte väntas med vård tills man blir LPT-bar (vilket ofta är fallet idag pga platsbristen)...
Mer
16 år 4 månader sedan #101612 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Tvångsvård?
Jag svarade ja på frågan. För utan LPT vård hade jag nog inte suttit här idag. Och är man bara medgörlig under vården är det rätt så okey.
Första gången jag blev LPT'ad förstod jag inte det förrän jag fattade att jag inte fick gå ut själv, det var inte nån rolig upplevelse men ju mer jag förstod varför desto bättre mådde jag. Och dom var väldigt gulliga på avdelningen som gjorde en hel del för att jag skulle trivas så gott det gick.
  • Niklas.
  • Besökare
  • Besökare
16 år 4 månader sedan #101616 av Niklas.
Svar från Niklas. i ämnet Tvångsvård?
Sådan här statistik är helt blaha och missvisande eftersom sekretesslagen omöjliggör officiella siffror.
Mer
16 år 4 månader sedan #101623 av Geta
Svar från Geta i ämnet Tvångsvård?
När man känner sig förföljd, kan det kännas bra
att vara inlåst och skyddad från världen utanför.
Om man håller sig lugn under tiden så blir det ganska
korta besök inom psykiatrin frivilligt eller under tvång.
De har så ont om platser som sagt. Det får inte bli
något sorts vilohem eller asyl numera.
Mer
16 år 4 månader sedan #101625 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Tvångsvård?
Ja, när jag är lpt'ad och är psykotisk känner jag också mig lugn över att inga kan komma åt mig, det är jag som blir skyddad.