Polisen, hantlangare åt psykiatrin?

Mer
16 år 4 månader sedan #102832 av ak
När jag har mått som sämst och pratat om självmord så har mina anhöriga skickat polisen på mig. Eller rättare sagt har de ringt psykiatrin som har skickat polisen för att "hämta" eller prata mig till rätta. Jag tycker det är riktigt sjukt att det är polisen som gör sådant här och inte någon mobil enhet på psykiatrin.

Vilken utbildning har polisen i att avgöra om självmordsbenägenheten är stor eller liten?
Mer
16 år 4 månader sedan #102854 av tryskey
i stockholm har de mobila team från psykiatrin, som åker ut och gör hembesök när något blir jobbigt, utan att vara direkt livshotande.
Men om någon ringer och berättar om någon som "akut" försöker ta livet av sig, så gissar jag att de skickar polisen istället.

För mig är det inte så konstigt att de agerar så. Det kan vara svårt ibland att veta hur pass allvarlig någon är med sina självmordsplaner. Om de nu inte var direkta, akuta planer så kan det ju kännas konstigt om polisen dyker upp, men det är ju egentligen bara ett tecken på att någon är väldigt orolig för dig och tar ditt illamående på allvar. Jag skulle nog tro att det mer handlar om vad dina bekanta ringer och säger, än att psykiatrin gör konstiga saker. Man brukar sällan skicka polisen om någon inte berättat något som låter allvarligt.

Sedan handlar det om lagliga skäl också, polisen har större laglig möjlighet att ingripa mot personens vilja än vad psykiatrin har. Och så ska det ju vara, psykiatrin är inte poliser.
Så behöver de handgripligen rädda någons liv, så är det bättre att polisen gör det.

jag har blivit "tagen" av polisen några gånger, en gång var när jag var på väg att hoppa från en bro. jag är tacksam för det idag, och poliserna behandlade mig bra.