Har du blivit LPT:ad

  • Melun
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 11 månader sedan #130539 av Melun
Har du blivit LPT:ad skapades av Melun
Har det hänt att ni frivilligt har sökt vård och ändå blivit intagen på tvångsvård LPT?

Jag har upptäckt att det händer. Men händer det ofta?
Mer
15 år 11 månader sedan #130542 av Geta
Svar från Geta i ämnet Har du blivit LPT:ad
Det kan hända att det är först när man kommer inom
psykiatriklinikens väggar, som man släpper loss sin
psykos.
Så därför kan man söka frivilligt men bli LPT:ad efter
intagningen.
Själv har jag blivit så skräckslagen för att bli bältad att
jag på grund av det flippade ur, senast jag blev tvångs-
vårdad för 10 år sedan.
  • Melun
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
15 år 11 månader sedan #130543 av Melun
Svar från Melun i ämnet Har du blivit LPT:ad
Orsaken till att jag frågar, är att jag fått för mig att man LPT:ar för att spara pengar åt oss. Det kostar ju 80 kronor per dag om man är där frivilligt, medan det är gratis om man blir LPT:ad. Behjärtansvärt iof men jobbigt. Jag har dock inga fakta på det, bara misstankar.
Mer
15 år 11 månader sedan #130547 av Geta
Svar från Geta i ämnet Har du blivit LPT:ad
Men det måste bli väldigt dyrt att kalla in en hel
Länsrätt om 20 pers för att häva tvångsvården.
Vad kostar det inte att anlita ett juridiskt biträde?
Flera tusen kronor gissar jag, fast det är så klart
inte patienten som betalar.
Det blir säkert en massa merarbete att ha en patient
tvångsvårdad, så det kan inte vara troligt att man gör
så för att spara pengar åt patienten.
Mer
15 år 11 månader sedan #130571 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Har du blivit LPT:ad
Jag tror att de ger en LPT, när man kräver att få bli utskriven fast de tycker att man är en fara för sig själv och andra. Det kallas för konvertering, men beslutet gäller bara i 4 dagar jämfört med vanlig LPT, som gäller i 4 veckor. Denna info hittade jag:

www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=175
Mer
15 år 11 månader sedan #130577 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Har du blivit LPT:ad
Jag själv härstammar från sådan svunnen tid, att det kom ett glädje besked från regeringen som var då, att pensionärer skulle få ett gratis år med fri sjukhusvård! Jag som hade sjukbidrag på den tiden omfattades av detta!
Så, eftersom mina inläggningar inte uppgick till ett år, så fick jag tillgodogöra mig det, långt efter att det kom en annan regering, som ändrade på det.

De som redan fått friår fick fortsätta att beta av friåret, så det var bara att tacka och ta emot! Detta även om några på försäkrings kassan var sura! :lol:

Angående LPT, så har jag för mig att jag också lade in mig frivilligt, kommer inte riktigt ihåg, men bara några dar?
Jag fick en gång träffa en läkare som mycket länge efter att jag blev inlagd, sade till mig! NU kan du bli utstskriven! Det var faktiskt först då, som jag insåg att jag hade haft LPT på mig! :tänk

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum