Psykvård och fängelsestraff

  • Per-Erik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 7 månader sedan #76 av Per-Erik
Psykvård och fängelsestraff skapades av Per-Erik
Jag tycker ideen att man får psykvård tills man är "frisk" och därefter överförs till fängelse för att avtjäna resten av straffet är sund. Men jag anser också att domstolen måste ge mildare domar till dom som begår brott under inflytande av en psykos.
Mer
20 år 7 månader sedan #77 av Admin1
Jag tycker också att det innebär en förbättring än tidigare och naturligtvis bör brott som inte är noggrannt planerade och överlagda att bedömas mildare än andra brott. En positiv sak med fängelsevård är att det går att arbeta där och att extra ersättning för detta fås. Fängelse skulle på sätt och vis ge arbetslivserfarenhet. Fängelse blir säkert också billigare för samhället, eftersom rättspsykiatrisk vård är väldigt dyrbar och dessutom är effekten av den dåligt bevisad. Idag kan rättspsykiatrisk vård ge väldigt långa straff och vårdtider för bagatellartade brott. Det är tecken på att den rättspsykiatriska vården inte är särskilt effektiv hos många.

Undrar om de med rättspsykiatrisk vård och tvångsvård måste betala vårdavgift? Jag tycker inte man skall betala för en vård man själv inte beställt. Dessutom tycker jag om man under tvångsvård får allvarliga bestående biverkningar o.dyl bör man få ersättning. Detta för att samhället skall frivilligt begränsa tvångsvården.

Admin1
  • JampeO
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 7 månader sedan #79 av JampeO
Svar från JampeO i ämnet Psykvård och fängelsestraff
Mildare domar för ej planerade våldsdåd sker redan idag. Brottsrubriceringen blir en annan t.ex. dråp istället för mord och ger kortare straff. Är man däremot psykotisk döms man till vård på obestämd tid, eller eg. tills man är "frisk" eller åtminstone inte utgör fara för andra.

Vårdavgift under LRV vet jag inte, men om man vårdas enl. LPT så betalar man sjukvårdsavgift, vilket jag tycker är en aning egendomligt.
Mer
20 år 6 månader sedan #80 av Admin1
Tack för informationen! LPT (Lagen om Psykiatrisk Tvångsvård) innebär alltså att man måste betala vårdavgift dvs matkostnaden under tiden man är inskriven. Jag tvivlar att de som sitter i fängelse drabbas av samma sak. Patientoganisationerna bör se över och försöka reformera detta. Ganska många får tvångsvård idag. Enligt Fallskärmsprojektet fick nästan 70 % tvångsvård under en 5 års period.

Admin1
  • JampeO
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 6 månader sedan #84 av JampeO
Svar från JampeO i ämnet Psykvård och fängelsestraff
Likaså betalar man besöksavgift på mottagningen för uppföljningsbesök man gör där, även om man befinner sig på permission från LPT. (Tidigare FU). Man är alltså tvingad till kontakt och måste betala för det. Likaså med mediciner under permission från LPT. Tvingas ta dom och oxå betala för dom. I särskilda fall kan mottagningen hjälpa till och då kan dom stå för kostnaden. Kan vara diskutabelt.

Ang. 70% tvångsvård så undrar jag för vilken grupp du menar? De som ingår i Fallskärmsprojektet?
Mer
20 år 6 månader sedan #86 av Admin1
Tvångsvården verkar vara värre och värre ur patientens synvinkel. Jag tycker det är särskilt upprörande att patienten skall betala i de fall tvångsvården motiverats med att personen varit en fara för andra personer.
Detta är definitivt en fråga för patientföreningarna att ta tag i.

Idag läste jag i en insändare i DN att bara 12 % av de med tvångsvård eller rättspsykiatrisk vård får en stödperson utsedd, trots att alla har rätt till det och trots att de som får det uppskattar detta mycket.

Siffrorna från Fallskärmsprojektet hittade jag i Boel Svedbergs avhandling. De gällde de personer som följdes under 5 år från 1991-1992 och framöver.
Se: www.viska.se/index.php/nyheter/4 ... -det-sedan


Admin1