Bryta permission för ny medicin

  • lawrence
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #35845 av lawrence
Bryta permission för ny medicin skapades av lawrence
Hej.
Jag har varit tvångsintagen en tid nu men de senaste månaderna har jag haft regelbundna permissioner (varje veckodag, sover hema, osv). Jag går i skolan och allt.
Men nu är det så att överläkaren tänker sätta in en ny medicin och vill ta in mig under 1-3 veckor för observation. Kan han verkligen bryta mina permissioner på det viset? Är det ett legalt skäl? Jag har alltid trott att man måste vara en fara för sig själv och sin omgivning om överläkaren skulle kunna få ta in mig.
Jag vill ju självklart inte bli intagen, dels för att det vore helt onödigt - de vill observera om jag förändras på något sätt och se hur medicinen verkar; men det kan göras i skolan och hemma hos mina föräldrar - de är minst lika kompetenta att kunna se förändringar i mitt beteende. Och dels för att det bara vore en pina.

Så jag funderar över att skaffa lite hjälp från jurister för att hindra detta.

Har ni någon aning om jag kan förhindra intagningen?

PS. Jag har inte schizofreni, utan något annat (vill inte säga vad). DS.

MVH
  • lawrence
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 1 månad sedan #35910 av lawrence
Svar från lawrence i ämnet Bryta permission för ny medicin
Är det absolut ingen som vet?
Mer
18 år 1 månad sedan #35912 av Saari
Det är ju svårt att säga när man inte vet vad det är för problem du har. Det är inte ovanligt att man blir intagen när man ska börja med en ny medicin och om det fungerar bra så kommer du nog ha dina permissioner ändå. Går det inte bra och du blir mycket förändrad och till och med blir en fara för dig själv så är det en mycket stor fördel att du redan är inlagd med LPT. Så om det hela går bra lär du som sagt få ha likadana permissioner!
Mer
18 år 1 månad sedan #35924 av Nissegossen
Vissa antideppmediciner förorsakar en försämring till att börja med.

De förosakar större sucideringsrisk! Detta kanske din läkare gör av omtanke om dig.

Det är faktiskt så att vissa grupper mediciner inte skrivs ut överhuvutaget.
Detta gäller framför allt något som jag tror kallas för Rauwolfia gruppen.
Dessa ges inte överhuvutaget till någon i Sverige.

Jag anmodar dig att tala med din läkare om varför han vill att du skall vara inlagd.

Personligen undrar jag varför han inte redan talat om varför han vill ha dig inlagd.

Det är raka rör som gäller!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 1 månad sedan #35931 av Fantasio
Jag tror det är vanligt att läkare agerar som din gör. Det faktum att du legat på LPT innan spelar nog roll i det här fallet. Det blir säkrast för dem. En till tre veckor behöver inte automatiskt bli tre. Svarar du bra på medicineringen kan det mycket väl bli kortare tid. Överklaga kan man göra till länsrätten efter två till fyra veckor (kommer inte ihåg vilket), men det är oftast meningslöst. Mitt råd är att ta tvångsvården och härda ut, det brukar fixa sig.
Mer
18 år 1 månad sedan #35935 av Admin1
Jag får intrycket att du har för tillfället tvångsvård fast du har tillfälliga permissioner från den. Det man kan göra är att begära hos överläkaren att tvångsvården skall upphöra. Jag tror att det sedan avgörs i länsrätten. Det är väl vad jag tror att du kan göra.

För många antipsykotika kan det nog vara bra att vara inlagd när man byter preparat om man tidigare haft problem. För ett preparat Leponex blir nästan alla inlagda, eftersom i början kan det komma besvärliga biverkningar, som man måste vara uppmärksam på. Dessutom vill vårdpersonalen helst att man är inlagd så att de skall vara säker på att man verkligen tar medicinen och att de också kan iaktaga effekten.