Tvångsvårdad ett dygn!

Mer
7 år 7 månader sedan #866306 av Nissegossen
Det krävs i de flesta fall ett s.k tvåläkarintyg för att vårda någon i tvångsvård, samt snart efter inläggningen, att rätten, vad den nu kallas för, en förhandling där du får ett juridiskt ombud och på motsatta sidan den läkare som tagit in dig för tvångsvård och då har du rätten, din eller den som företräder dig rätt att motivera varför att du inte skall bli inlagd med tvång. Rätten sammanträder med dig 6 mån senare ang förlängning av tvångsvård om de kommit till det beslutet och det sker en ny förhandling om fortsatt tvångsvård behövs eller om du blir utskriven. Det juridiska ombudet kan antingen rätten se till att du får eller du själv. . Fast jag tror ju att om du kan få ett personligt ombud, så har du någon som verkligen går in och ser dina behov och kan lyssna på vad du säger. Jag tror ju inte de är främmande i rätten heller. Skaffa med fördel personligt ombud, eller någon annan som pratar för dig så att du inte står ensam i detta.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 7 månader sedan #866313 av Evillynn
Svar från Evillynn i ämnet Tvångsvårdad ett dygn!
Ungefär som Nissegossen sa. Däremot har de rätt att hålla en tvångsvårdad i 72 timmar utan domstolsbeslut. Tror jag. Jag orkar inte läsa igenom hela sidan igen, men här har ni en länk:
www.internetmedicin.se/page.aspx?id=175
Mer
7 år 7 månader sedan #866522 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tvångsvårdad ett dygn!
I det här fallet tror jag inte att lonely fick tvångsvård formellt, eftersom en annan läkare ändrade sig nästa dag. I genomsnitt varar tvångsvård i 3 månader.
Mer
7 år 7 månader sedan #866581 av Evillynn
Svar från Evillynn i ämnet Tvångsvårdad ett dygn!
Om det är LPT, så måste de komma med papper som förklarar varför. Jag vet inte om jag fick dessa papper eller om det var när en förälder kom på besök. Har lite svårt att minnas. Det är till för att man lätt ska kunna överklaga.
Vilket som, skönt att du fick åka hem Lonely.
  • lonely
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
7 år 7 månader sedan #866767 av lonely
Svar från lonely i ämnet Tvångsvårdad ett dygn!
Ja det var skönt Evillynn!!