Varför får inte vi välja om vi ska ta medicin eller inte?

Mer
6 år 5 månader sedan #992302 av Admin1
För att få ÖPT eller tvångsvård i öppenvård, så måste man först fått tvångsvård. Här gillas oftast ÖPT för det gör att man blir utskriven en månad tidigare. Det förkortar inlåsning kan man säga. Inget problem egentligen och tvångsvård drabbar en bara en eller två gånger i livet.
Mer
6 år 5 månader sedan #992370 av Carmen Al Kebab
Varför får inte vi välja om vi ska ta medicin eller inte?

Som att någon annan person vet bättre än personen själv......
Mer
6 år 5 månader sedan #992374 av Sjukihelahuvudet
Admin1,
Jag har blivit tvångsvårdad typ 7 gånger, och öpt en gång efter det. Är jag onormal då?
Mer
6 år 5 månader sedan #992376 av Carmen Al Kebab
Sjukihelahuvudet, jag vet faktiskt inte var admin har fått den statistiken... Ta den med enorm nypa salt, jag upplever snarare att man blir tvångsvårdad/inlagd 7-10 gånger under sitt liv, om man drar ett genomsnitt av alla psykpatienter som debuterade i ung ålder.

Samtidigt, du är 21 (?) år tror jag? Då är det ganska onormalt.
Mer
6 år 5 månader sedan #992434 av wasp

Carmen Al Kebab skrev: Varför får inte vi välja om vi ska ta medicin eller inte?

Som att någon annan person vet bättre än personen själv......

Är inte du själv som vet att du är prepsykotisk/psykotisk. Många lever i sin värld och förstår inte varför anhöriga, eller psykiatrin lägger sig i. Allt blir så verkligt för många att hur udda de än beter sig, eller pratar med röster att de måste ha hjälp. Det är till syvende och sist psykiatriproffs som avgör om du behöver medicin, eller inte!
Sjukdomsinsikt får man med tiden.............
Mer
6 år 5 månader sedan #992438 av Carmen Al Kebab
Man märker visst om man är prepsykotisk/psykotisk, bara man läser på och har erfarenhet.......................................