Kan inte känna min kropp

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 9 månader sedan #3133 av
Jag kan inte känna min kropps gränser. Jag kan inte känna min muskler om dom är spända eller svaga. Jag kan inte känna mina Känslor. Jag kan inte sova inte äta inte drikka. Lider av anhedoni.
Menar att mina symptomer har forvärras efter min tvångsindläggelse. Jag protesterade väldig mycket också mot politiet. Dom smett mig i marken och lade mig i handjern. Dom körde utt mig til en cell och inte först til sjukhuset.
Jag känner mig voldtagen både fysisk och psykisk. Läkarna säger jag lider av negativa symptomer på skiztofreni.
Som liten blev jag misbrukken, incest.
Mener att jag har blev fell behandlat och skadat.
Mer
19 år 9 månader sedan #3134 av Geta
Svar från Geta i ämnet Kan inte känna min kropp
Hej! Jag har också blivit hämtad av polis. Grannarna tyckte troligen att jag uppträdde störande. Extra höga ljud från lägenheten.
De poliser jag träffade var väldigt vänliga och skjutsade mig till sjukhuset.
Det våld jag blivit utsatt för har varit när jag varit intagen i sluten vård.
Att utan orsak bli lagd i bälte. Ensam, utan extravak. Att bli bortglömd, få ligga hela natten, ingen ringklocka.
Sedan har det skrivits uppgifter om mig i journalerna som inte varit sanna.
Jag har inte läst journalerna. Men efter vad som skrivits om mig i intyg förstår jag att personalen har "skarvat till det", överdrivit.
Mer
19 år 9 månader sedan #3138 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet Kan inte känna min kropp
Vad hemskt att behöva ligga i bältessäng, och bli lämnad där. Det känns nästan som gamla mentalsjukhus i Usa.
Mer
19 år 9 månader sedan #3150 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Kan inte känna min kropp
Tvångsvård används nog ibland lite godtyckligt och i onödan. Det finns många som är negativa till tvångsvård. I USA skrev Mentalhälsovårdskommisionen följande:

"Användning av isolering och tvång i psykiatrin skapar signifikanta risker för barn och vuxna med psykiska handikapp. Riskerna inkluderar allvarlig skada eller död, retraumatisering hos personer som redan traumatiserats tidigare, förlust av värdighet och annan psykologisk skada."

Vårdförbundet har kvalitetskrav på god tvångsvård:

God kvalitet vid tvångsvård är:

information om sina rättigheter och vad tvångsvård är samt att personalen också vet det
patientens behov finns i en vårdplan, som görs med patienten
rutiner som förhindrar att tvångsvård varar längre än nödvändigt
möjlighet att ge synpunkter på och tala om tvångsåtgärderna
samtal med ordinerande läkare före en tvångsåtgärd
tvångsåtgärder görs av kvalificerad personal med patientens förtroende
övriga patienter får stöd och information när tvångsåtgärder görs på enheten
personalen får handledning för att bearbeta upplevelser av tvångsvård
anhöriga får information och stöd i samband med intagning och vård enligt tvångslag, om det inte strider mot sekretessen
Tvångsvård hindrar inte att fritt kommunicera med omvärlden, t.ex. via Internet eller telefon.

Chefsöverläkaren ansvarar för att patienten informeras om sina rättigheter. T.ex. att överklaga beslut, rätt till offentligt biträde eller stödperson, men också information om patientorganisationer, som Förtroendenämnden och Patientnämnden. Informationen bör vara både muntlig och skriftlig.

Ett mål är att patienten snarast ska kunna acceptera vården som frivillig.

Patienten känner sig informerad inför eventuella länsrättsförhandlingar och får förbereda sig med ett offentliga biträde.

Lagtexten för LPT och LRV ska finnas väl synliga för patienterna

Våld och tvångsåtgärder tycks mindre vanlig när patienten och personalen har en god och förtroendefull relation

Efter tvångsåtgärd ska patienten få beskriva sina upplevelser, ställa frågor och få veta varför det skedde

Uppfyllde er tvångsvård dessa kvalitetskriterier?

Admin
Mer
19 år 9 månader sedan #3151 av Geta
Svar från Geta i ämnet Kan inte känna min kropp
Svar om tvångsvård.

När detta hände visste jag ingenting om rättigheter eller orkade protestera.
Bältesläggning gjordes utan läkarordination.

Reglerna vid bältesläggning har jag senare förstått är-

Det ska ske under begränsad tid - några timmar
Patienten ska ha en personal hos sig
Det ska skrivas in i journal

När jag läste i lokalpressen om att också andra patienter hade blivit utsatt för liknande började jag skriva insändare. Det värsta var att personal svarade och menade att detta gjordes för patienternas bästa och att de mycket väl visste vad de gjorde.
Resultatet av uppmärksamheten i media blev att Justitieombudsmannen
kom och kontrollerade om rutinerna var riktiga.
Mer
19 år 9 månader sedan #3163 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Kan inte känna min kropp
Hej!

Det var ju väldigt bra att du agerade på detta viset, så det uppmärksammades och åtgärdades.

För de som inte orkar skriva insändare, så kan man kontakta RSMH och Schizofreniförbundet om man tycker att något är fel. Det har bl.a. tillgång till jurister, som kan agera och vet vad som gäller. Kontaktade du någon av dessa organisationer också?

Admin