Lag om rättspsykiatrisk vård ?

  • JTL
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 10 månader sedan #81140 av JTL
Jag undrar om man blir dömd för Lag om rättspsykiatrisk vård fråntas man friheten helt eller delvis ?

Jag tänkte som att tex. om man säga upp bostaden och flytta in på an slags vårdinrättning eller dylikt ?

Eller gäller det endast Lag om psykiatrisk tvångsvård ?

Vilka rättigheter har du i samband med Lag om rättspsykiatrisk vård ?
Mer
16 år 10 månader sedan #81142 av Isa-Alise
Folk som vårdas enligt LRV har dömts för ett brott under det att de har en allvarlig psykisk sjukdom eler störning... det innebär ofta en längre tids vård, ibland med särskild utskrivsningsprövning... LRV innebär mindre frihet än tex LPT vård... speciellt permissioner är svårare att få...

Jag tror att du har rätt till en stödperson även vidLRV vård... och naturligtvis rätt att bli väl behandlad och få ett gott bemötande, en vård som hjälper till att bota/mildra sjukdomen, rehabilitering, osv...
  • JTL
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 10 månader sedan #81144 av JTL
Svar från JTL i ämnet Lag om rättspsykiatrisk vård ?
Men fråntas jag bostaden ? Eller kan jag forfarande ha kvar bostaden och bli dömd ?
Mer
16 år 10 månader sedan #81145 av Isa-Alise
Det vet jag inte... det måste ju vara en ekonomisk fråga... om du har råd att ha kvar bostaden trots en längre vårdperiod...

Ibland får man flytta till ett gruppboende för dömda efter en period med LRV...
Mer
16 år 10 månader sedan #81212 av Skötaren
Man kan ha kvar bostaden. Har jobbat på rättspsyk. Kändes som om de flesta hade sin bostad kvar..