hjälp till skolarbete- har ni haft tvångstankar?

  • Besökare
  • Besökare
14 år 7 månader sedan #244610 av
Någon som vet hur vanliga tvångstankar är vid Schizofreni?
Mer
14 år 7 månader sedan #244660 av Geta
Har träffat en person med bipolär som är med i en
frikyrka som har haft liknande tvångstankar som du.
Det tror jag lika gärna bero på de stränga reglerna
som har gällt inom samfunden som att det skulle bero
på psykisk sjukdom/störning med tvångstankar.
  • Besökare
  • Besökare
14 år 7 månader sedan #244664 av
Intressant, Geta! Skulle du kunna få tag på den där personen och få henne/honom att skriva ned sin berättelse? Eller var det bara en flyktig bekantskap?
Det skulle vara intressant att veta om detta tvång som du talar om, det jag och personen du talar om hade, är extra vanligt i frikyrkor. Det är nämligen så att jag var frikyrklig so,m krsten.
Det skulle vara väldigt intressant att kartlägga de olika tvångssymptom som är vanliga i de olika samfunden. JAg har förstått att syndabekännelse är vanligt som tvång i katolska kyrkan, men vad är vanligt i den Lutherska kyrkan? Jag har hört att Martin Luther själv troligen led av OCD.
Mer
14 år 7 månader sedan #244706 av Admin1
Tvångssyndrom och tvångsyndromssymptom är vanligare vid schizofreni än normalt. Mellan 8-26 % av de med schizofreni har tvångssyndrom och ännu fler har tvångssymptom. Det verkar som om de med tvångssyndrom tillhör en särskild typ av schizofreni. Det kan vara svårt att skilja ett tvång från en vanföreställning.

Tvångssymptom kan uppstå vid schizofreni, som en biverkan av nyare sk atypiska antipsykotika, som t.ex Leponex. Problemet kan då t.ex. bestå av att man ständigt måste tvätta händerna för att inte något hemskt skall hända. 10 % av de som får Leponex kan få liknande problem.

www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... handlingar
www.psychiatrictimes.com/display ... 0?verify=0
Mer
14 år 7 månader sedan #244716 av Räven
jag har massor av tvångstankar/handlingar.....har dock lite svårt att berätta om dem då det är så absurt alltihopa :(
  • Besökare
  • Besökare
14 år 7 månader sedan #244741 av
Tack för alla svar. Tack, Admin. Den informationen måste jag absolut ha med i mitt arbete :D