Frågor om schizofreni

  • Khai
  • Besökare
  • Besökare
13 år 1 månad sedan #388480 av Khai
Svar från Khai i ämnet Frågor om schizofreni
Till Simone: Arv OCH miljö = orsaken...alltså både och, inte bara ena eller andra!

Så sa min läkare till mig...och det låter rimligt
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
13 år 1 månad sedan #388506 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Frågor om schizofreni
Jag tror det är tillbakadragandet av vissa känslouttryck som är grundläggande för sjukdomen, du kan inte kalla en schizofren för feg, det går betydligt djupare än så. Osäkerhet är också en aspekt, vad som är tillåtet eller inte, men kruxet är att man egentligen aldrig kan kritisera en schizofren, när denne gör ett fel i dennes tycke.

Börjar bli uppriktigt sagt, less på att folk har åsikter om vad som är rätt och fel. Vi schizofrena börjar känna att vi inte längre står till buds till de som försöker roffa på ens domäner, det här samhället som bygger mycket på vinna eller försvinna, säger inte att man får må dåligt av dominansförtrycket, utan dem säger, håll upp dig själv. maken till okunskap kring schizofrenin finns inte, vi har blivit itutade offermentaliteten så länge.

Nu är det dags att vi säger ifrån mot de som använder förbjudna mentala krafter till att ta godbitarna. Det är hemskt egentligen, men vi måste vara först med att slå näven i bordet, många har exproprierat den rätten till sin. Tycker egentligen vi borde bli bättre på att informera varandra om våra rättigheter.

Vars är världen på väg?
Mer
13 år 1 månad sedan #388765 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Frågor om schizofreni
Info om schizofreni finns annars på Schizofreniskolan.
www.schizofreniskolan.se/

De flesta som får schizofreni har någon i släkten med schizofreni eller bipolär. Man föds med en ärftlig benägenhet att få lättare få psykos, men psykosen utlöses av miljöfaktorer som man inte riktigt är säkra på. Det finns också de som får schizofreni utan ärftlighet och det kan drabba t.ex utomeuropeiska invandrare, där man tror att utanförskap och diskriminering kan vara orsaken.
Mer
13 år 1 månad sedan #388766 av Geta
Svar från Geta i ämnet Frågor om schizofreni
Utanförskap i städer kopplat till schizofreni[/url:349abiqd]
Mer
13 år 1 månad sedan #389223 av Sim0ne
Svar från Sim0ne i ämnet Frågor om schizofreni
Vad många svar! nu har jag lite att fundera över..Tack!