Med egna ord?

Mer
13 år 1 månad sedan #389221 av Sim0ne
Med egna ord? skapades av Sim0ne
Hej!

Skulle tycka det var jätte intressant att höra mer om hur ni som fått diagnosen schizofreni upplever det. Hur det är att vara i psykos? Med egna ord! Upplevelser och minnen.. Någon som känner sig manad?

Berätta gärna om fördomar ni stött på också. och om det finns för- nackdelar med just schizofreni? Tycker det är jätte intressant att höra.. Blir jätte glad för alla svar!!

/ Simone
Mer
13 år 1 månad sedan #389239 av Geta
Svar från Geta i ämnet Med egna ord?

Sim0ne skrev: Hej!

Skulle tycka det var jätte intressant att höra mer om hur ni som fått diagnosen schizofreni upplever det. Hur det är att vara i psykos? Med egna ord! Upplevelser och minnen.. Någon som känner sig manad?
Mina psykoser har varit mest skräck- som att vara med i ett krig där jag tillhörde en
underjordisk motståndsrörelse.


Berätta gärna om fördomar ni stött på också.
En sjuksköterska från Karolinska som tog blodprov på mig för gentest trodde inte att jag kunde läsa.

och om det finns för- nackdelar med just schizofreni?
Man kan slippa jobba och få sova så länge man vill på morgnarna. Det är ingen som räknar med en så man slipper en massa som andra måste göra. Det kan kanske ses som fördel

Nackdelen kan vara att det vanligaste är att varken ha arbete eller familj. Jag har jobbat men inte haft någon familj. Man blir diskriminerad och hånad när man inte klarar att kommunicera med andra människor.
Många får dålig ekonomi då man aldrig kommer ut i arbete. Nu verkar det till och med som att schizofrena kan bli utförsäkrade, som inte var fallet förut
.
Tycker det är jätte intressant att höra.. Blir jätte glad för alla svar!!

/ Simone

Mer
13 år 1 månad sedan #389258 av tekopp
Svar från tekopp i ämnet Med egna ord?
Mina psykoser har varit kraftiga och jag har alltid känt att något stort skulle hända. Jag är naturligt medial så de sinnena förstärks kraftigt också under psykos då de psykiatriska drogerna inte bara blockerar psykosen men även hjärnan i allmänhet. Jag har fått det bekräftat av andra medium vissa professionella att jag är medial. Det som händer är att jag får mycket grandiosa vanföreställningar och känner att någon yttre kraft tar över min kropp. Jag kan då känna att jag måste göra vissa bisarra saker och utför även dessa. Jag blir mycket speedad, det känns som att jag är besatt och att tiden håller på att ta slut. Jag får även massa information som berättar hur jag ska gå vidare i form av symboler, bilder, namn osv. Jag känner att allt är ett, Oneness.

Min första psykos var problematisk men ganska lärorik. Under min andra psykos mådde jag jättebra och hade hamnat långt från hemmet med en kundalini pumpandes i max. Jag kände allt från elektricitet till bubblor resa upp för ryggraden. Jag hade eld sprutandes runt mig speciellt i ögonen och jag kände som att hela omgivningen höll på att förändras. Jorden höll på att gå mot en ny dimension. Jag gick igenom en form av test av en högre makt och det var ett väldigt svårt test. Jag tror denna upplevelse var mycket viktig för den andliga utvecklingen och det är trots allt meningen med livet.

Mina psykoser har gått över på några timmar och jag har sedan blivit ganska normal men sen har jag blivit inlåst på LPT ändå.

Min andra psykos var nästan identisk med det som beskrivs i denna länk:

www.youtube.com/user/bipolarorwa ... enfoPa3sCo

Jag minns inte några riktiga fördomar.

Det som är bra är att jag ser världen på ett annat sätt. Jag ser på mina upplevelser från ett shamaniskt perspektiv.

Nackdelar är de psykiatriska drogerna och psykiatrin i allmänhet. Det känns inte som rätt behandling för mig. De älskar att döma och trycka ner mig konstant och hela systemet känns mycket ond. Sen är det tråkigt med försämrad ekonomi och att jag blir rädd för att träffa nytt folk. Jag är även stresskänslig och har konstanta biverkningar (läs: verkningar).

Heja Karl XII!
Mer
13 år 1 månad sedan #389283 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Med egna ord?

Sim0ne skrev: Hej!

Skulle tycka det var jätte intressant att höra mer om hur ni som fått diagnosen schizofreni upplever det. Hur det är att vara i psykos? Med egna ord! Upplevelser och minnen.. Någon som känner sig manad?

Berätta gärna om fördomar ni stött på också. och om det finns för- nackdelar med just schizofreni? Tycker det är jätte intressant att höra.. Blir jätte glad för alla svar!!

/ Simone



<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=...wtopic.php?f=1&t=896 [/url]<!-- l -->

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum