Epilepsi efter serier med ECT?

Mer
8 år 9 månader sedan #755593 av Richard
Sidan elchocker.se verkar vara en sida som drivs av Scientologi-rörelsen, och är inte pålitlig. Jag har fått runt 35 ECT, o inte fått några biverkningar.
Mer
8 år 9 månader sedan #755594 av Vilja
Jag fick bara problem med närminnet men det gick över.

Edit: Min expojkvän däremot som har schizofreni fick kramper. Jag vet inte om det kan tolkas som epilepsi, men även det gick över.
Mer
8 år 9 månader sedan #755596 av Admin1
Från netdoktorn.se:

Ger ECT hjärnskador?

ECT är en effektiv och relativt säker behandlingsmetod, med snabbare och bättre effekt än läkemedelsbehandling.

Man vet att epilepsi kan ge smärre hjärnskador, om man har haft många anfall. Det beror på att hjärnan inte får tillräckligt med syre under ett epileptiskt anfall. Men krampanfallet vid ECT-behandling kan inte jämföras med ett krampanfall vid epilepsi. Anfallet är mycket kraftigt dämpat av muskelavslappnande medicin, vilket gör att musklerna inte behöver så mycket syre. Hjärnan kommer därför inte att sakna syre. Dessutom ser man inför behandlingen till att patienten under viss tid andats in rent syre, så att blodet är mättat.
Har inte ECT varit förbjudet på vissa håll?

På 50- och 60-talen användes ECT mycket okritiskt i USA, utan syretillskott eller muskelavslappnande medicin. Resultatet var våldsamma kramper där det ibland tillstötte komplikationer. Människor fick en stark motvilja mot behandlingen, vilket ledde till att behandlingen förbjöds i några amerikanska stater.

I en del länder (till exempel Tyskland och Holland) är man fortfarande mera restriktiv med ECT-behandling än i Sverige.

www.netdoktor.se/psykiatri/artik ... ndlingect/
Mer
8 år 9 månader sedan #755652 av Nissegossen
Hej och välkommen! Har aldrig haft varken ECT eller EP och har därför själv ingen erfarenhet. Har dock en bror som fick ECT behandling för sin depression på 60-talet och han har fått problem med minnet efter det. Dock ingen EP vad jag förstått och hört talas om.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 9 månader sedan #755699 av Cider
Påminner och förtydligar igen:

Om ECT är bra eller dåligt och personliga erfarenheter (t ex kvarstående allvarliga minnesstörningar, förlorad orienteringsförmåga, svårigheter att känna igen ansikten, att ha blivit räddad till livet, börjat äta, prata, leva osv osv) kan diskuteras i andra trådar. Denna tråden är skapad för att jag vill hitta fler personer som utvecklat sjukdomen epilepsi efter eller före avslutad serie med ECT Alt. vet någon som gjort det. / Vänligen Cider
Mer
8 år 9 månader sedan #755701 av Geta
Svar från Geta i ämnet Epilepsi efter serier med ECT?
Har inte hört talas om någon sådan, som sagt. Det är inte så många här på Viska som fått ECT.
Det ges inte längre mot schizofreni.