Angående professor Johan Cullberg

Mer
7 år 8 månader sedan #857137 av IngeF
Dette er skrevet av en av Norges mest respekterte psykiatere gjennom flere tiår. I dag praktiserer hun ikke, men er statssekretær for Høyre. Legg merke til hva hun sier om hvordan schizfrenidiagnose stilles:

www.helsenett.no/index.php?opti ... Itemid=533
Om tre psykiatere stiller hver sin diagnose på samme grunnlag, er dette både prinsipielt og praktisk ufalsifierbart.
Siden diagnosen stilles gjennom å korrelere samtaler (ingen tester) med manualer, er veldig mye opp til psykiaterens forgodtbefinnende. Jeg har for eksempel Schizofreni og Bipolar. (Ikke Schizaffektiv.) Hvilket skal være umulig. Overlegen kan åpembart ikke lese sin egen bibel. Faktiske hjerneproblemer som CP, nedlater han seg slett ikke til.
Mer
7 år 8 månader sedan #857139 av IngeF

Admin1 skrev: Både ja och nej. Schizofrenidiagnoser brukar inte så ofta vara fel. Är de fel blir man oftast inte frisk utan får en annan diagnos. Vissa har svårt att passa in i en diagnos. Att de är så är att diagnoserna är besläktade med varandra och om det är så kan det finnas mellanformer.



Schizofreni overdiagnostiseres trolig i forhold til lignende tilstander. Den er lett å ty til, og utløser en hel del rettigheter, samtidig som pasienten fratas medlemskap i rettsstaten.
Mer
7 år 8 månader sedan #857187 av Geta
Kan det vara nödvändigt att skriva 10 sidor för att förklara sig. En intelligent person ska
kunna fatta sig kort och enkelt.
Mer
7 år 8 månader sedan #857201 av Nissegossen

Per-Erik skrev: Han skrev att jag hade väldigt lätt för att bli psykotisk, men att han inte entydigt kunde säga att jag var schizofren utifrån de 10 sidor jag skickat med.

Om du är tveksam på att du har rätt diagnos, har du rätt till en s.k second opinion, dvs att du låter en annan läkare uttala sig. Ofta kan en Psykolog ställa en diagnos också.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 8 månader sedan #857258 av Admin1
En artikel:

En ny studie visar att diagnoserna skiftade hos 50 % av de som var inlagda för psykos om man jämförde diagnosen som gällde efter 10 år. Detta skifte var en förändring av symptom snarare än orsakad av feldiagnostik. Det som ökade främst vid 10 års kontrollen var schizofreni och bipolär, vilket tyder på att man kan ha andra diagnoser först innan man får dessa diagnoser. Sämre funktionsförmåga och fler negativa och psykotiska symptom gjorde att man kunde misstänka schizofreni. Efter 10 år hade fortfarande 90 % kvar schizofrenidiagnosen de fick initialt vid första inläggningen.

[url:1v9rmt2z]http://schizophreniaforum.org/new/detail.asp?id=1679[/url:1v9rmt2z]
Mer
7 år 8 månader sedan #857266 av IngeF

Geta skrev: Kan det vara nödvändigt att skriva 10 sidor för att förklara sig. En intelligent person ska
kunna fatta sig kort och enkelt.



Min journal gjennom 15 år er sikkert mellom 50 og 70.