märklig tanke, att man ska leva när man ska dö

Mer
15 år 2 månader sedan #178772 av Pippi

PSR skrev: Jag lutar allt mera åt att man skall se till att må bra och ha roligt varje dag. Skratta mycket. Självklart kan det vara svårt när det rör till sig runt en men ofta finns det en lösning runt hörnet.

Det som är det jobbiga är att relatera till osympatiska människor som sårar.


Skratta är livsviktigt! Galghumor och distans till sig själv.
Människor som sårar...välja sina vänner med omsorg. Nonchalera resten.

Skords fråga: För att dö så måste man ju ändå leva först...
Mer
15 år 2 månader sedan #178775 av Judalon
En lunginflammation från helvetet. Började oskyldigt på morgonen att jag var lite hängig, gick till lokala vårdcentralen, ambulans till sjukhus, eller egentligen kvällen före när jag mådde lite illa men inget stort. Väl där utvecklade den sig snabbt till en generell blodförgiftning (sepsis) som i tur och ordning slog ut organsystem. Av någon anledning var infektionen så kraftig att den blev immunsystemet övermäktig och alltihop höll på att rasa samman.

Sedan dess står jag på antibiotika på vintern, och blir vaccinerad mot influensa.
Mer
15 år 2 månader sedan #178899 av Admin1
Judalon,

Tog läkarna reda på vilket virus eller bakterie, som infekterade dig? Har du lätt normalt sett att drabbas av infektioner?
Mer
15 år 2 månader sedan #178903 av Judalon
Det var en sorts särskilt elaka pneumokocker, i.e. bakterier. Jag har ett normalt immunförsvar men jag har fått flera svåra infektioner. Dessvärre har jag fått njursvikt flera gånger så min njursvikt är inte normal längre.
Mer
15 år 2 månader sedan #179060 av skord

Judalon skrev: En lunginflammation från helvetet. Började oskyldigt på morgonen att jag var lite hängig, gick till lokala vårdcentralen, ambulans till sjukhus, eller egentligen kvällen före när jag mådde lite illa men inget stort. Väl där utvecklade den sig snabbt till en generell blodförgiftning (sepsis) som i tur och ordning slog ut organsystem. Av någon anledning var infektionen så kraftig att den blev immunsystemet övermäktig och alltihop höll på att rasa samman.

Sedan dess står jag på antibiotika på vintern, och blir vaccinerad mot influensa.


men oj judalon, hur är det nu?
Mer
15 år 2 månader sedan #179062 av Judalon
Skord: nu är det rätt bra på den fronten. Mår jag bra i övrigt så får jag inga infektioner, och så är jag försiktig under infektionstider, tvättar händerna ofta, undviker förkylda personer. Enda problemet är nedsatt njurfunktion så jag kan inte ta vilken medicin som helst. Så många läkare har velat att jag ska ta litium men litium är extremt tungt mot njurarna så det var bara att glömma redan på planeringsstadiet. Med mina lungor ska tilläggas att jag har svår astma. Nu är den välkontrollerad (vågar inte annat), astman, men det var en sån där grej, just den stora lunginflammationen, som gjorde mig varsam om livet. Jag skulle fylla trettio bara några månader senare och vaknade på IVA en vecka före. Den stora presenten fick bli att jag levde. När man ännu inte har fyllt 30 är det ju knappast något man tänker på att jag kan få lunginflammation med livshotande komplikationer och inte förväntas överleva.