Fler här med DDNOS/DID - PTSD/posttraumatiskt stressyndrom

Mer
14 år 11 månader sedan #217171 av Saari
Jag dissocierar ibland mycket när jag mår dåligt, det stod något om det bland mina diagnoser men jag har inte funderat mer på det. Det är symptom på mina andra psykiska sjukdomar.
Mer
14 år 11 månader sedan #217192 av Tonic
Niklas,

.engelska på sämst är Du. engelska på vara låtsas Sluta

Sluta låtsas vara på svenska. Du är sämst på svenska.
  • Sebastian x98
  • Besökare
  • Besökare
14 år 11 månader sedan #217193 av Sebastian x98

Niklas skrev: Sluta låtsas vara på engelska. Du är sämst på engelska.


Sluta "jag vet" börja "du vet" innan psykiatrin tar över jordgubbslandet "du vet". Inget "haha" utan bara "hihi".

Annars tar moderaterna över.
Mer
14 år 11 månader sedan #217196 av Tonic
Sebastian x98,

:väggen :fiol
Mer
14 år 11 månader sedan #217207 av Geta
Citat från Wemind: wemind.se/blog/
[i:23a7rnd1]Behandling av barn som utsatts för massivt trauma
En studie har visat goda resultat för två korta behandlingar vid posttraumatiskt stressyndrom (PTSD) hos barn som utsatts för både krig och naturkatastrofer. Studien genomfördes i ett flyktingläger på nordöstra Sri Lanka, där människorna utsatts för såväl inbördeskrig som tsunamin år 2004. Detta ledde till att ett stort antal barn fick posttraumatiskt stressyndrom (PTSD). Totalt 31 barn fick en preliminär diagnos av PTSD. De fördelades sedan slumpmässigt till en av två behandlingar: narrativ exponeringsterapi för barn (KIDNET) eller meditation-avslappning (MED-RELAX). Båda behandlingarna omfattade 6 sessioner.
Utfallet mättes med svårighetsgrad av PTSD-symtom, funktionsnivå och psykisk hälsa.

Resultaten visade att båda behandlingarna minskade PTSD-symtom och ökade funktionsnivån en månad efter behandlingen avslutats. Dessa resultat kvarstod över tid. Vid sex månaders uppföljning hade 81
% av de som genomgått KIDNET och 71 % av de som gått MED-RELAX ingen diagnos av PTSD. Det fanns ingen signifikant skillnad mellan grupperna på något utfallsmått.

Författarna menar att resultaten ger preliminärt stöd för att behandlingarna är effektiva för barn som utsatts för massivt trauma. Detta eftersom resultaten överskrider de man kan förvänta sig av spontan remission (dvs. att PTSD-symtom minskar även utan behandling allt eftersom tiden går). Studien publicerades i BioMedCentral Psychiatry och genomfördes av Claudia Catani, Mahendran Kohiladevy, Martina Ruf, Elisabeth Schauer, Thomas Elbert och Frank Neuner.[/i:23a7rnd1]Posted by Hillevi Brinkborg on June 2, 2009 at 6:40 am under Barn&Ungdom, KBT, Kognitiv beteendeterapi, Posttraumatiskt stressyndrom, Psykiatri, Psykisk hälsa, Psykisk ohälsa, Psykologi, Ångest.
Tags: Avslappning, Exponering, Krig, Meditation, Narrativ exponeringsterapi, Naturkatastrof, Posttraumatisk stress, Trauma, Tsunamin
Comment on this post.
Mer
14 år 11 månader sedan #217213 av evighetsmaskin
Jag fick diagnosen dissociativ personlighetsstörning efter 1h med en psykiater. Fick fylla i en del papper och prata lite om mig själv och var tydligen ett solklart fall..