Psykisk sjukdom

Mer
14 år 8 månader sedan #238047 av Ready
Psykisk sjukdom skapades av Ready
Det heter psykisk sjukdom då det inte är somatiskt. Autism är somatisk, därmed är frågan löst.
  • Jaana79
  • Besökare
  • Besökare
14 år 8 månader sedan #238058 av Jaana79
Svar från Jaana79 i ämnet Psykisk sjukdom
Men själen då? Den har väl ingen biologi.
  • Jaana79
  • Besökare
  • Besökare
14 år 8 månader sedan #238086 av Jaana79
Svar från Jaana79 i ämnet Psykisk sjukdom
Man kan ha en trasig själ, tror JAG.. men inget som inte går att laga :D
Mer
14 år 8 månader sedan #238093 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Psykisk sjukdom
Det enda som kan verifieras är att vi har en kropp, själ kan inte bevisas utan är en tanke om att "jaget" existerar, eller kan existera, utan relation till den fysiska kroppen. En förhoppning som inte har något stöd annat än i just hoppet.

Alla sjukdomar är somatiska, precis som PSR påpekar. Det är därför medicin eller KBT, som ändrar förhärskande nervbanor och således tankar, fungerar.

Den som kan bevisa själens existens är välkommen. Dessvärre är det endast en förhoppning och som sådan utan egentlig relevans.

Tänk tanken fullt ut. Att själar skulle existera. Var sätter man gränsen? Har alla varelser själar? Myror? Encelliga organismer? Eller bara de som människan kan knyta band till? Ganska människocenterat i så fall!

Anchored in Christ ✟

Mer
14 år 8 månader sedan #238094 av Geta
Svar från Geta i ämnet Psykisk sjukdom
Naturligtvis har myror själar.....!
Mer
14 år 8 månader sedan #238099 av Micke
Svar från Micke i ämnet Psykisk sjukdom
Gäst- jag tycker att ett bevis är att även om ingen lyckats bevisa själens existens så har ingen riktigt lyckats bevisa vad medvetandet är för något. Att det bara skulle vara en diffus kemisk process köper jag inte. Den enda logiska förklaringen som kvarstår är att det finns en själ eller något liknande.