Psykisk sjukdom

Mer
14 år 8 månader sedan #238316 av Christina
Svar från Christina i ämnet Psykisk sjukdom

Geta skrev: Den som blivit LPT:ad vet att det är termen Allvarlig
Psykisk störning som psykiatern skriver i intygen inför
Länsrättsförhandlingar.


Helt rätt....det står dessutom "allvarlig psykisk störning i juridisk mening" då domen skrivs ut. Fö skriver jag under på hela ditt resonemang.
Mer
14 år 8 månader sedan #238359 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Psykisk sjukdom

Micke skrev: Gäst- jag tycker att ett bevis är att även om ingen lyckats bevisa själens existens så har ingen riktigt lyckats bevisa vad medvetandet är för något. Att det bara skulle vara en diffus kemisk process köper jag inte. Den enda logiska förklaringen som kvarstår är att det finns en själ eller något liknande.


Jag har sagt det förr. Det finns en själ, men bara en, och den delar vi (och då menar jag människan, myran såväl som fågeln, och berg och sten) alla. Den har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Enda sättet att förstå det är att uppleva det, genom meditation, granskning av sig själv eller upplevelser.

Anchored in Christ ✟

  • /j
  • Besökare
  • Besökare
14 år 8 månader sedan #238361 av /j
Svar från /j i ämnet Psykisk sjukdom
pratar du om naturen ?
Mer
14 år 8 månader sedan #238376 av Ready
Svar från Ready i ämnet Psykisk sjukdom

Admin1 skrev:

Ready skrev: Det heter psykisk sjukdom då det inte är somatiskt. Autism är somatisk, därmed är frågan löst.


Det är något komplext Ready genom att t.ex det finns organiska psykoser t.ex av tumörer, som är somatiska och psykiska samtidigt. Inom medicinen så skiljer man annars mellan kroppen eller somatisk och psykisk. Själen är ett religiöst begrepp och förekommer inte inom medicinen.


Men är det korrekt att inom medicinen kalla det för psykisk sjukdom och somatisk sjukdom?
Mer
14 år 8 månader sedan #238377 av Geta
Svar från Geta i ämnet Psykisk sjukdom
Det beror på synsättet. Det finns inget absolut rätt
svar på den frågan.
En del läkare är biologiskt inriktade andra ser det
mera dynamiskt.
Mer
14 år 8 månader sedan #238378 av Ready
Svar från Ready i ämnet Psykisk sjukdom
Det måste väl ändå finnas någon konvention?